Weboldal struktúra
10 kötelező szempont weboldal készítés során!
Az, hogy miként építünk fel egy weboldal struktúrát, nagyobb hatással van a keresőoptimalizálásra, mint hinnénk. A modern SEO lényege, hogy a weboldalunkat optimalizáljuk a lehető legjobb konverziós, forgalmi és bevételi értékekre.
Ma a siker e téren tehát nem áll meg ott, hogy weboldalunk tip-top külsővel rendelkezik. Sőt, a csicsás külső néha negatívan befolyásolja rangsorolási eredményeinket.
Az egyszerű, de örök kedvenc: a lapos struktúra
A hagyományos lapos struktúrával rendelkező oldalak örökké népszerűek lesznek. Itt az a lényeg, hogy a látogató megérkezik egy oldalra és igazából az oldal minden tartalmát eléri 1 kattintással. Az egy központi témájú szolgáltatásokhoz elég lehet ilyen oldal, de manapság ritka, hogy egy bonyolultabb vállalkozáshoz elégnek bizonyuljon.
A hierarchikus struktúra már ennél jóval előnyösebb
Nemrég John Muller, a Google munkatársa részt vett egy Webmaster Hangout-ban, ahol elmondta, hogy a hierarchikus struktúra sokkal jobb eredményekre vezet. A jól bevált piramis modell elmondja a keresők számára, hogy mi a logikai, rangbéli kapcsolat egy weboldal oldalai között, továbbá arról is képet ad, hogy mi az adott oldalak célja.
Amikor 2024-ben weboldalt tervezünk, akkor a fő cél egy balansz elérése a szép külső és a jól navigálható struktúra között. Ez fontos a Googlenak, és a látogatóknak is. A jó weboldal struktúra garantálja, hogy a látogatók könnyen navigálják weboldalunkat, gyorsan megtalálják, amit keresnek és nem vész kárba egyetlen kattintás sem.
Nézzünk meg 10 szempontot weboldal struktúra terén, ami nagy hatással van a keresőoptimalizálásra:
Az oldal „bejárhatósága” (crawlability)
A Google algoritmusai folyamatosan járják, pásztázzák az internetet és bejárják, indexelik a weboldalakat, frissítik az adatbázist, ha új tartalom kerül fel. Az oldal bejárhatósága egy olyan mutató, hogy milyen könnyen tudja a Google feltérképezni weboldalunkat (lásd: feltérképezhető weboldal) és mennyire találja annak felépítését logikusnak. A bejárhatóság azért is fontos, mert a jól strukturált weboldalak esetében a Google könnyebben rájön, hogy weboldalunk miről szól, és a keresésekben is releváns opcióként hozza fel a későbbiekben.
A Google bejár számos aloldalt és kategória oldalt, így megérti, hogy miről szól a weboldal. Egy weboldal akkor bejárható, ha egy látogatót képes egyik oldalról másikra probléma nélkül átvinni.
A legfontosabb, hogy ne legyenek zsákutcák, elavult linkek a weboldalon. A belső linkek és a 301 átirányítások szerepe rendkívül nagy pont emiatt. Oldalunk értékelését nagymértékben rontja, ha sok benne a halott link, zsákutca, tartalom nélküli ténylegesen elérhető oldal.
URL struktúra
Az URL-ek az egyik legfontosabb építőkövei egy weboldal belső struktúrájának, mivel továbbítják a látogatókat következő oldalakra és a releváns, értékes tartalom felé. Már egy ideje él az a Google algoritmus frissítés, mely az URL-eknek is nagy jelentőséget tulajdonít. A modern URL-ek szövege egyszerű kell legyen, és előnyös, ha tartalmazza az oldallal kapcsolatos fő kulcsszót, amelyet az oldal képvisel.
Az ilyen effektív struktúrák és megoldások logikát sugároznak a keresőmotorok felé, ezért érdemes tölteni egy kis időt az URL-ek és egyéb apróságok finomításával. Az ideális URL címek egyszerűek, lényegre törőek, és nincsenek túlkomplikálva.
Érdemes beküldeni egy XML sitemap-et is a Google-nek, mely tartalmazza az összes rangsorolni kívánt URL-t.
HTTP, HTTPS és HTTP2
Minden modern weboldalnak érdemes HTTPS szabványt alkalmazni, ugyanis ez növeli a látogató és a weboldal biztonságát azáltal, hogy a kommunikáció a két résztvevő között titkosítva történik.
A világ összes weboldalának több, mint 50%-a már HTTPS-t használ, és a Google is erre ösztönöz mindenkit. A régebbi HTTP szabványt használó weboldalak esetében a böngésző címsorában megjelenik egy felkiáltójel és a „nem biztonságos” felirat. A Google továbbá a rangsorolásban is pontozza a https-el rendelkező weboldalakat.
A HTTPS-re váltásnak egyébként további előnyei is vannak:
- jobb felhasználói élmény
- a felhasználói adatok védve vannak
- lehetséges AMP implementáció
- hatékonyabb PPC kampányok
- részletesebb adatok a Google Analytics-ben
Belső linkek
A helyes weboldal navigáció elve kimondja, hogy a látogatók probléma nélkül jussanak el egyik oldalról a másikra: vagyis lehetőleg 1 kattintással.
Ha a weboldalunk nagy és sok aloldal van rajta, akkor a kihívás az, hogy olyan struktúrát építsünk fel, mely ettől függetlenül elérhetővé teszi az oldal összes potenciális tartalmát pár kattintással. Itt maximum 3-4 kattintásról van szó. Muszáj úgy kialakítanunk kategóriánkat, hogy a harmadik vagy negyedik kattintásra már annyira szűkítsük a keresést, hogy a felhasználó elérje célját.
A belső linkek segítenek a látogatóknak és a keresőmotoroknak felfedezni a releváns oldalakat és stabil utat biztosítanak weboldal belül. A nem linkelt oldalakat a látogató általában el sem éri, a keresőmotorok pedig sokkal nehezebben tudják bejárni.
Úgy kell kategorizálni linkjeinket, hogy a weboldal struktúrája egységes maradjon. A lényeg az, hogy tartalmunkon belül kiválasztunk reprezentatív kulcsszavakat, majd linkeljük azokat más releváns tartalmakról weboldalon belül. A belső linkek tudatos használatának számos előnye van:
- lehetővé teszik a keresőmotorok számára, hogy más oldalakat is felfedezzenek kulcsszavakban gazdag linkeken keresztül
- csökkentik az oldalak bonyolultságát és „mélységét” (hogy hány hierarchiai szintje van az oldalaknak)
- könnyebben módot adnak a látogatók számára ahhoz, hogy hozzáférjenek a tartalomhoz, ezáltal jobbá teszik a felhasználói élményt
- a keresőmotorok nagyobb értéket adnak a belső linkeknek, amikor egy keresés során oldalak rangsorolásáról van szó.
Gyakran előfordul, hogy a weboldal tulajdonosok visszalinkelnek régebbi tartalmakra belső linkek segítségével. Viszont elég ritka, hogy ennek az ellentétét csináljuk, tehát régi tartalomból linkelünk új tartalomra. Ebből hátrány nem származik, és felépíthetünk több értékes linket, ezért érdemes néha időt szakítani rá.
Kulcsfontosságú tartalom és kulcsszavak
A tartalom és kulcsszó elemzés, kutatás fontos része a keresőoptimalizálásnak, ezért rendkívül fontos szerepet kap a weboldal struktúrák felépítésében. Valójában már a weboldal gondolatának megszületése pillanatában el kell kezdeni felkutatni a legfontosabb kulcsszavakat.
Ebből tudjuk ki a célközönség, megértjük keresési viselkedéseiket, trendjeiket, továbbá versenyképesek maradhatunk. A weboldal felépítésekor mindig a látogató fejével kötelező gondolkozni.
A legjobb weboldalak jó felhasználói élményt biztosítanak és minden esetben kiemelik a legfontosabb tartalmukat, úgy jelenítik meg azt, hogy központi szerepe legyen a weboldalon.
E tartalom reprezentációja magas minőségű és jól látható kell legyen, különben elvész a többi tartalom között. Ha látogatóinkról tudjuk, hogy konkrét céllal érkeznek, akkor tegyük jól láthatóvá azokat a legfontosabb dolgokat, amiért érkeznek.
Másolt, duplikált tartalom
A másolt, klónozott tartalom nem szerencsés keresőoptimalizálási szempontból, mert a Google spam-ként tekint rá. Mindenképp a magas minőségű, egyedi, autentikus tartalomra kell koncentrálni. A Google egyébként segít ezekben!
Ott van a „Search Console”, ami segít oldalunkon azonosítani és törölni a duplikált tartalmat.
A duplikált tartalom egyébként opcionálisan kirakható LinkedIn-re vagy Medium-ra, de e téren érdemes óvatosan eljárni. Kövessük azt az általános szabályt, hogy ne posztoljunk másolt tartalmat se saját weboldalunkra, se máséra.
Navigáció és felhasználói élmény
2024-ben a weboldalak sokkal szigorúbb értékelésnek és szabályoknak vannak kitéve, mint pár éve.
Tudatosítanunk kell magunkban, hogy a látogatók 2024-ben már a legtöbb esetben céllal érkeznek weboldalunkra. Nem pazarolnak időt a nem egyértelmű navigálásra, a lassú, kaotikus felépítésű weboldalra. Egyszerűen átmennek a versenytárs weboldalára.
A rossz felhasználói élmény nagyon rossz hatással van a SEO-ra. Egyrészt potenciális vásárlókat, ügyfeleket veszítünk, másrészt a Google mindig adatot gyűjt arról, hogy a látogatók mit csinálnak a weboldalon. A klikkelési ráták, átkattintások és az oldalakon töltött idő mind sokat mond a keresőmotornak arról, hogy a felhasználó értékesnek látja-e az oldalt.
Ha túl sok felhasználó hagyja ott instant oldalunkat, akkor a Google el is könyveli, hogy ez bizony nem egy értékes oldal az adott lekérdezésre/keresésre, és hátrébb sorol minket.
A jó felhasználói élmény érdekében a következőket érdemes betartani:
- legyen gyors, megbízható szerveren hostoljunk
- a releváns, keresett és hasznos információt tegyük könnyen megtalálhatóvá és elérhetővé.
Ha egy oldal betöltési ideje 1 másodpercről 3 másodpercre emelkedik, a felhasználók harmada ott hagyja. Ha 6 másodpercre emelkedik, akkor várhatóan mindenki továbbáll
- A linkek végén mindig a várt tartalom legyen. Egy link szövege, címe és még URL-je se legyen félrevezető
- A navigáció legyen intuitív alapokra helyezve, tehát a látogatónak legyen természetes, ösztönös a navigáció. Tudjon mozogni az oldalon az általa elvárt szempontok szerint.
Core Web Vitals és a felhasználói élmény
A Core Web Vitals még egy tavalyi frissítés volt a Google részéről. A lényege az, hogy megmutatja hogyan teljesít az oldalunk a nagyvilágban.
Valós idejű adatokat használ és számos szempont alapján állítja össze oldalunk úgymond „egészségi állapotát”.
Azért fontos, hogy megismerjük az értékelési szempontjait, mert még anno 3 évvel ezelőtt, az oldal élmény 2021-ben fő rangsorolási tényezővé válhat.
Mobil felület – mobilbarát weboldal
2024-ben már nem újdonság, de a keresési trendekből egyértelműen látszik, hogy több mobilos keresés történik a világban, mint asztali számítógépes. Ez alól a magyar piac sem kivétel.
Abszolút kritikus szempont tehát, hogy weboldalunk mobilon is jól jelenjen meg, navigálható maradjon. Ez az a terület, ahol nem érdemes spórolni. Lehet, hogy számítógépen remekül szuperál a weboldal, de ha mobilon járhatatlan, akkor elveszíthetjük érdeklődőink felét is. A Google is szigorúan nézi a mobilos verziók minőségét.
Modern weboldalak tervezése esetén mindenképp figyelembe kell venni, hogy oldalunk mobilra optimalizált legyen.
Sebesség és teljesítmény
Bár a sebességről fentebb írtunk, most mégis meg kell említenünk a teljesítmény vonatkozásában, mert összefügg. Ha weboldalunk felépítése és struktúrája nem párosul gyorsasággal és dinamikussággal, akkor a hosszas, kemény munka eredménytelen lesz.
A lassú oldalak, akadozó betöltések, széteső weboldalak mind aláássák az értékes tartalmat és a szépen, logikusan felépített struktúrát is. Bármilyen művelet, ami egy weboldalon „időbe telik”, az nem jó.
A Google adatai szerint az átlagos felhasználó csak pár másodpercet hajlandó várni arra, hogy a tartalom betöltődjön.
Ezért az első lépések közé kell sorolni weboldal tervezéskor a megbízható, minőségi tárhely kiválasztását. Az ideális, hogy az oldalnak a nap 24 órájában tökéletesen, gyorsan kell működnie
Konklúzió
A weboldal logikusan, hierarchikusan legyen felépítve. Legfontosabb tartalom középen, legfelül, a legláthatóbb helyen. Minden más jól szervezett alkategóriákban, megfelelően szűkítve igény szerint. A struktúra ösztönösen, könnyen navigálható legyen mind a felhasználók, mind a Google algoritmusok számára.
Tervezzünk a jövőnek is!
Olyan weboldalt építsünk, amelyet könnyű minőségi tartalommal bővíteni. Törekedjünk arra is, hogy ismerjük a legújabb SEO trendeket és rangsorolási szempontokat.
Ezek összességében járulnak hozzá a jó helyezéshez, a webes sikerhez, bármiben is mérd azt!
Villámgyors, logikus hierarchiával rendelkező, a kevesebb néha több elven alapuló weboldalt készítésben gondolkodsz?
Ha úgy érzed megkeresnél minket:
Inkább írok!
Q & A
- Melyik a 4 féle weboldal tervezési struktúra?
- A négyféle weboldal tervezési struktúra a hierarchikus, a lineáris, a hálózati (vagy mátrix) és a dataless (vagy lapos) struktúra.
- Mi a weboldal alapvető felépítése?
- A weboldal alapvető felépítése a következő elemekből áll: fejléc (header), amely tartalmazza a navigációs menüt és a logót; tartalmi rész (content), ahol a fő tartalom található; oldalsáv (sidebar), amely opcionális és kiegészítő információkat vagy linkeket tartalmaz; lábléc (footer), ahol általában a kapcsolatfelvételi információk, jogi nyilatkozatok és egyéb linkek találhatók.
- Mi a weboldal építésének 7 fázisa?
- A weboldal felépítésének 7 fázisa a következő: 1. Tervezés (célok meghatározása, kutatás), 2. Struktúra kialakítása (oldaltérkép, navigáció), 3. Dizájn (vizuális megjelenés tervezése), 4. Tartalomkészítés (szövegek, képek, multimédia), 5. Fejlesztés (kódolás, funkciók implementálása), 6. Tesztelés (hibák keresése, optimalizálás), 7. Karbantartás (frissítések, javítások).
- Mi a webdizájn öt aranyszabálya?
- A webdizájn öt aranyszabálya a következő: 1. Egyszerűség – tartalmak és navigáció könnyen áttekinthető legyen; 2. Konzisztencia – az oldal megjelenése és funkcionalitása legyen egységes; 3. Mobilbarát kialakítás – az oldal minden eszközön jól működjön; 4. Gyors betöltési idő – optimalizált képek és kód biztosítják a gyors betöltést; 5. Felhasználói központúság – a dizájn igazodjon a célközönség igényeihez és szokásaihoz.
- Milyen egy modern weboldal struktúrája?
- Logikus, felhasználóbarát és SEO-optimalizált, amely több kulcsfontosságú elemet tartalmaz.