Új Google frissítés érkezett: Mit jelent a Hasznos Tartalom Algoritmus (Helpful Content Update)?
Mindenki csak addig a pontig ment el, hogy megérkezett a Google algoritmus frissítésének legújabb, speciális változata. Mi egy kicsit tovább gondoltuk: milyen jövője lesz a szövegírásnak, lesz-e hosszú távon hatása a keresőoptimalizálásra ennek a Google algoritmus frissítésnek?
A Google új Hasznos Tartalom frissítése azokat a webhelyeket szeretné megcélozni, amelyek főként a Google robotjai számára, nem pedig a felhasználóknak készítenek tartalmat. A Hasznos Tartalom Algoritmus (Helpful Content Update) frissítés több mint egy évtizede az egyik legjelentősebb változásnak bizonyulhat.
Mit jelent a Google Hasznos Tartalom frissítése?
A Google azt mondja, hogy ennek az algoritmus frissítésnek az a célja, hogy segítsen a felhasználóknak kiváló minőségű tartalmat találni. Ezzel szeretné jutalmazni a jobb és hasznosabb tartalmakat, amelyeket az embereknek, nem pedig keresőmotoroknak írtak.
A Google-ban való rangsorolás céljából írt tartalmak – amit elsősorban keresőoptimalizált vagy SEO-tartalomnak nevezhetnénk – az elmúlt időben sok SEO ügynökség célkeresztjébe került, hiszen eddig ezek leginkább az adott weboldal teljesítését segítették elő a keresőkben, és kisebb hangsúly került a felhasználókra. Ezen nincs mit szépíteni, így működött, valljuk be, működik ma is.
A helyzet viszont az, hogy a keresők olyan mérhetetlenül haszontalan weboldalakra bukkannak, amelyek jó helyen állnak ugyan a találati listán, mert szándékosan úgy lettek kialakítva, hogy jól helyezkedjenek el, viszont nem segítik a felhasználókat abban, hogy megtalálják a számukra lényeges információt.
A Google új algoritmusa az ilyen típusú webhelyek visszaminősítését célozza meg, hogy kevesebb legyen az alacsony minőségű weboldalak száma, és ezek helyét át tudják venni olyan webhelyek, amelyek hiteles és hasznos információt tudnak biztosítani a felhasználóknak egy adott témával kapcsolatban.
Mikor indul a Google Hasznos Tartalom frissítése?
A Google azt közölte, hogy a frissítés előreláthatólag 2022. augusztus végén, szeptember elején indult, de a teljes bevezetés akár két hétig is eltarthat, körülbelül most vagyunk az algoritmus lefutásának végén.
Milyen típusú tartalmakra lesz hatással a Google algoritmus frissítés?
Bár ezek az algoritmusok nem céloznak meg konkrétan egyetlen piaci szegmensben tevékenykedő webhelyet sem, a Google szerint az alábbi típusú tartalmakat érintheti a frissítés a leginkább:
- Online oktatási anyagokat
- Művészettel és szórakozással kapcsolatos oldalakat
- Webáruházakat vagy online vásárlási lehetőséget nyújtó oldalakat
- Technológiai vonatkozású oldalakat
Ennek az az oka, hogy az ezeken a szakterületeken vagy témákban írt tartalmakat főként a keresőmotorok számára, nem pedig embereknek írták a szerkesztők. A Google elemzése alapján ezeket a területeket jobban érintheti majd az új Google Hasznos Tartalom (Helpful Content Update) frissítés, mint más területeket.
Példa:
Ha egy filmmel kapcsolatban szeretnénk több információt megtudni, eddig az volt a gyakorlat, hogy a legtöbb ilyen témájú oldal más helyekről összeollózta az értékeléseket vagy a véleményeket, de saját, új információt nem osztott meg.
A frissítés után viszont olyan webhelyek is felbukkannak majd a keresőkben, amelyek számos új, egyedi véleménnyel, információkkal bővelkednek, s nem feltétlenül csak a másolt vagy máshonnan összegyűjtött tartalmakkal próbálnak több látogatóhoz jutni.
Fontos: a Hasznos Tartalom update nem csak egy aloldalra, hanem egy egész webhelyre kiterjedő algoritmus lesz
Ellentétben sok eddigi Google algoritmussal, amelyeket oldalanként alkalmaznak, ez az új Hasznos Tartalom frissítés az egész webhelyre kiterjed.
Mit jelent ez? Azt, hogy ha a Google megállapítja, hogy egy webhely viszonylag sok haszontalan, érdektelen tartalmat termel – elsősorban a keresési rangsorolás érdekében -, akkor az az egész webhelyet lejjebb viheti a kereső találati oldalain.
A Google nem fogja pontosan megmondani, hogy a webhelyen található oldalak hány százalékának kell hasznosnak vagy nem hasznosnak lennie a rangsorolási aktiváláshoz, de azt mondja, hogy az egész webhelyre kiterjed és kihat még akkor is, ha sok hasznos aloldala van. Tehát ez a frissítés nemcsak a silány információkkal teli aloldalak keresőben teljesített eddigi sikereit érinti, hanem az egész domaint, azaz az egész webhelyet.
Jó hír, hogy a Google azt mondta, hogy:
„a nem hasznos tartalom eltávolítása javíthatja a többi tartalom rangsorolását”.
A Google tanácsai arra, hogy hogyan készítsünk elsőként felhasználóknak, nem pedig keresőmotoroknak tartalmat
A Google a korábbi frissítésekhez hasonlóan, mint például a Panda esetében, olyan kérdések listáját bocsátotta rendelkezésre, amelyeket feltehetünk magunknak annak érdekében, hogy egyedi, hasznos és érdekes tartalmakat tudjunk készíteni.
A Google a mostani Hasznos Tartalom frissítés esetében is ezt tette. A kérdések a következők:
- Van olyan meglévő vagy tervezett látogatói közönsége a vállalkozásodnak vagy a webhelyednek, aki hasznosnak találná a tartalmat, ha közvetlenül a te webhelyedre kerülne?
- A tartalom egyértelműen első kézből szerzett szakértelmet és mélyreható tudást mutat (például olyan szakértelem, amely egy termék vagy szolgáltatás tényleges használatából, vagy egy hely felkereséséből származik)?
- Van a webhelyednek elsődleges célja vagy fókusza?
- A tartalom elolvasása után lesz olyan látogatód, aki úgy érzi majd, hogy eleget tanult egy témáról ahhoz, hogy elérje a célját?
- Ha valaki elolvassa a tartalmadat, akkor elégedett lesz az ott leírt információk minőségével és mennyiségével?
- Szem előtt tartod az alapvető frissítésekre (Core Update) és a termékértékelésekre vonatkozó hivatalos Google útmutatónkat?
Az elsőként keresőoptimalizált tartalomkészítés elkerülése érdekében a Google az alábbi kérdéseket írja segítségként:
- A tartalom elsősorban arra irányul, hogy embereket vonzzon a keresőmotorokból a webhelyre, nem pedig kifejezetten emberek számára készült?
- Abban a reményben készítesz rengeteg tartalmat különböző témákban, hogy ezek egy része jól szerepelhet majd a keresési eredmények között?
- Széleskörű automatizálást használsz számos témában a tartalmak előállításához?
- Főként csak összefoglalod mások mondanivalóját anélkül, hogy új értéket, perspektívát adnál hozzá?
- Csak azért írsz egyes témákról, mert felkapottnak tűnnek, és nem azért, mert a meglévő közönségedet érdekli?
- A tartalmad azt az érzetet kelti az olvasóidban, hogy újabb keresést kell indítaniuk, hogy jobb információkat tudjanak begyűjteni más forrásokból?
- Adott mennyiségű karakter alapján írsz, mert azt hallottad vagy olvastad, hogy a Google-nek van preferált mennyiségű karakterszám javaslata? (Nincs ilyen.)
- Valós szakértelem nélkül döntöttél úgy, hogy egy adott szűk témakörről fogsz írni azért, mert úgy gondoltad, hogy növelni tudod ezzel majd a keresési eredményeid sikereit?
- Azt ígéri a tartalmad, hogy választ adsz benne egy olyan kérdésre, amelyre valójában nincs válasz; például azt sugallja, hogy van egy termék, film vagy tévéműsor megjelenési dátuma a szövegben, de ezt nem erősítik meg hivatalosan?
Hónapokba is telhet a Hasznos Tartalom frissítés után egy érintett weboldal felépülése
A Google azt mondta, hogy ez az algoritmus automatikusan fut. A pontszámok vagy az osztályozási tényezők folyamatosan frissülnek majd. De ha egy webhelyet elér ez a frissítés, több hónapig is eltarthat, míg helyreáll.
Ez azért van így, mert egy webhelynek idővel be kell bizonyítania azt, hogy többé nem csak azért tesz közzé tartalmat, hogy jól szerepeljen a keresőmotorokban.
Úgy tűnik emiatt, hogy lesz valamilyen várakozási időszak – talán egy érvényesítési időszak –, amelyen a webhelyeknek át kell menniük ahhoz, hogy megmutassák a Google algoritmusainak, hogy a webhely a felhasználókat, nem pedig a keresőmotorokat helyezi prioritásba.
Ez az ellenőrzési időszak automatizált, és bár a Google folyamatosan frissíti az osztályozási pontszámait a webhelyeden, de például a mai napon történt változtatások végrehajtása valószínűleg még hónapokig nem jelenik meg a Google rangsorában.
A Google szerint:
„A frissítés által azonosított webhelyek hónapok alatt észlelhetik a rájuk alkalmazott jelzést. A frissítéshez tartozó osztályozási tényezők folyamatosan futnak, lehetővé téve az újonnan elindított és a meglévő webhelyek figyelését. Amint megállapítja a rendszer, hogy a nem hasznos tartalom hosszú távon nem tért vissza, a minősítés megszűnik.”
A Google gépi tanulást használ a “nem hasznos” tartalom azonosítására
A Google új gépi tanulási algoritmust használ, amely képes kiértékelni és azonosítani a nem hasznos tartalmakat. Jó hír, hogy az algoritmusoknak idővel javulniuk kell az automatizált gépi tanulási fejlesztések és a Google mérnökei által végzett általános algoritmusok rendszeres módosítása és javítása miatt.
A Google Hasznos Tartalom frissítése számos, az adott webhellyel kapcsolatos jeleket vizsgálja a webhely rangsorolásának (ehhez konkrétumok természetesen nincsenek) meghatározásához.
Tegyük hozzá, hogy még angol nyelvterületen is vannak hiányosságai a gépi tanulásnak, így ahhoz, hogy magyarul is „értsen” még valószínűleg sok időnek kell eltennie, viszont előforduló mintákat, ismétléseket már egész biztosan mai állapotában is tud „értelmezni”.
Validáltak a minőségi értékelők
A Google ellenőrizte ezeket az új eredményeket a minőségi értékelőivel, és megerősítette, hogy a rendszer használata javítja a Google keresési minőségét. Ez a legtöbb, ha nem az összes rangsorolási és felhasználói élmény javítására vonatkozik, amelyet a Google tesz a keresésekhez.
A minőségi értékelők nem befolyásolják közvetlenül egy webhely helyezését, hanem inkább segítenek megerősíteni a Google keresőmérnökei számára, hogy az algoritmusok javítanak-e az általános keresési minőségen.
Egyelőre még csak az angol nyelvű webhelyeknek érdemes pánikolniuk
Ez a frissítés elsőként még csak az angol nyelvű keresésekhez jelenik majd meg világszerte. A Google a tervek szerint a jövőben más nyelvekre is kiterjeszti majd a Hasznos Tartalom frissítést.
Egyelőre csak a keresésre vonatkozik
A Google azt mondta, hogy ez a frissítés jelenleg csak a Google keresést célozza meg. Ez azonban a következő hónapokban további termékekre is kiterjedhet (pl. Google Discover).
Vajon hasonlóan fontos mérföldkő lesz a Helpful Content Update, mint amilyen a Panda volt?
Sok keresőoptimalizáló számára, aki átélte a Google Panda 2012. februári frissítését, örökre megváltoztatta azt, hogy miképp viszonyulnak ma a SEO szakemberek a tartalomíráshoz.
Mára a Panda beépült az alapfrissítésbe, így a mai napig használatban van. A Hasznos Tartalom frissítés nagyon hasonlít a korábbi Panda frissítéshez.
Ezért valószínűleg olyan jelentős update lesz, amely a Pandához hasonlóan új korszakot nyit majd a tartalomkészítésben, a tartalommarketingben, hiszen ha tényleg nagy változást hoz ez az újítás, akkor a jövőben nagyon nehéz lesz friss, informatív, hasznos és felhasználóbarát tartalom nélkül magas helyezéseket kivívnia a webhelyeknek a keresők találati eredményei között.
Ebben a folyamatos változásban megértjük, ha nehéz körültekintően keresőoptimalizáláshoz szakértőt választani: összefoglaltuk, mire érdemes figyelni!
Ha keresőoptimalizálásban, PPC hirdetésben vagy villámgyors WordPress weboldal készítésben segíthetünk, kattints a legszimpatikusabb zöld gombra!