Technikai SEO-Algoritmusok

Milyen technikai SEO kifejezéseket ismerünk? Milyen algoritmusok döntik el a jó helyezést?

Mit mér az Alexa Rank?

Alexa Rank – A Google-tól független mérést végző kiegészítő, ami beépül a böngészőbe, segítségével az egyes oldalak látogatottságáról kaphatunk statisztikát.

Az Alexa Rank számban azt fejezi ki, hogy az oldal az összes többi adatbázisban szereplő oldaléhoz képest milyen látogatottsággal bír. Hátránya, hogy csak azon felhasználók szokásait tudja mérni, akik böngészőjükhöz telepítették az Alexa Toolbart. Az oldalak rangsorolása csökkenő sorrendben történik, így ideális esetben a leglátogatottabb oldal értéke 1. Mivel csak az Alexa-s felhasználók internetes forgalmát méri, így a teljes látogatottság mérésében csupán arányszámként hivatkozhatunk a kapott értékre.

Mi az alt tag?

Alt tag – weboldal tulajdonosok gyakran elfelejtik, hogy a keresőoptimalizálás során minden számít. Igaz ugyan, hogy a képeket a keresőrobotok még nem tudják értelmezni, de a html programozási módszernek ezt is sikerült megoldania, hogy a weboldalon használt képek valamiképp értelmet nyerjenek a Google számára is.

Ráadásul mindez egyéb SEO eszközökkel együtt kifejezetten jó hatással van az optimalizált weboldalra. Az „alt tag” megadásával releváns leírást adhatunk egy képről, így az a keresőrobot számára is értelmezhetővé, indexelhetővé válik.

Mi a canonical tag?

Canonical tag – az egyik leggyakrabban előforduló jelensége a webes világnak a duplikáció, ami minden weboldal számára kivétel nélkül hátrányos. A webáruházakat érinti leginkább ez a jelenség, amikor egyazon termék két különböző url-ről is elérhető, vagy egyéb url paraméter okozta duplikáció, mint a sessionid.

A canonical attribútummal meg lehet határozni, hogy melyik URL az aktuális oldal, és azt vegye figyelembe a kereső. A canonical tag-et adott oldal head részében kell elhelyezni: <link rel=”canonical” „majd az oldal definiálása következik”>.

Mi a ChatGPT?

A ChatGPT egy nagy nyelvi modell (LLM), amelyet az OpenAI hozott létre. Ez egy olyan mesterséges intelligencia, amely képes szöveget generálni, nyelveket fordítani, különböző kreatív tartalmakat írni, és kérdéseire informatív módon válaszolni. A ChatGPT-t egy hatalmas szöveg- és kódhalmazon képezték ki, és képes kommunikálni és emberi szöveget generálni a felszólítások és kérdések széles skálájára válaszul. Például összefoglalókat tud adni tényszerű témákról vagy történeteket készíteni.

A ChatGPT még fejlesztés alatt áll, de már számos különböző feladatra használható, beleértve:

Szöveggenerálás: A ChatGPT-t arra lehet használni, hogy szöveget generáljon különböző kreatív szövegformátumokhoz, például versekhez, kódokhoz, szkriptekhez, zenei darabokhoz, e-mailekhez, levelekhez stb. Megpróbálja a legjobb tudása szerint teljesíteni az összes követelményét.
Nyelvfordítás: A ChatGPT-t arra lehet használni, hogy szöveget fordítson különböző nyelvek között.
Kérdésekre válaszadás: A ChatGPT-t arra lehet használni, hogy kérdéseire informatív módon válaszoljon, még akkor is, ha azok nyitottak vagy épp kihívást jelentenek.

Mi a cookie?

Cookie – vagy magyarul „süti”, a honlapok látogatása során a web szerver által a felhasználó számítógépén létrehozott fájl, ami külön könyvtárba kerül tárolásra. A böngésző amikor visszaküld egy sütit, az aktuális kérést a kiszolgálónak lehetősége van korábbi kéréssel összekapcsolni.

A sütiket lehetőségünk van visszautasítani, ekkor a beállítások segítségével megakadályozhatjuk, hogy a böngészőnk elfogadja a cookie-kat. A sütik tárolják többek között a látogatók weboldalhoz kötött beállításait, preferenciáit.

Mi a Domain Authority (DA) mérőszám?

Domain Authority (DA) – Hasonlóan a Page Authorityhez, a MOZ által használt mérőszám, amiről közel pontosan tudunk következtetni a teljes weboldal helyezésére, illetve a DA érték alapján viszonyítani tudjuk weboldalunkat egy másik hasonló paraméterrel rendelkező weboldalhoz.

A DA értéket a főoldalra mutató linkek minősége, száma, és egyéb a MOZ által használt mérőszámok összefüggő értéke adja, összességében több mint 150 adatot használnak fel. A DA érték egy logaritmikus skálán 0-tól 100-ig terjedhet, és az egész domain, valamint a hozzá tartozó aldomainek értékét mutatja.

A PA értékhez hasonló a Domain Authority is folyamatosan változik. A SEO során kifejezetten ajánlott a DA érték növelése minőségi linkekkel, mert befolyásolhatja a SERP-ben elfoglalt helyezést.

2019.03.05-én a moz.com megváltoztatta a DA érték mérési protokollját, hasonlóan a Google algoritmusokhoz neurális hálózati alapon működő, a weboldalak minőségét és forgalmát is figyelembe vevő, a link spam tevékenységeket szűrő rendszert élesített. Ígérete szerint így a DA érték sokkal megbízhatóbbá válik.

Mire használjuk a Google Analyticset?

Google Analytics – a Google ingyenes webanalitikai rendszere, ami weboldalak látogatóiról készít statisztikát. Az Analytics rendszerben a természetes találati listából és az Adwordsből érkező látogatók teljesen elkülöníthetők.

Így a sikerdíjas keresőoptimalizálás, és az Adwords rendszer segítségével oldalra behozott látogatók nagyszerűen menedzselhetők. Emellett az Analytics számos olyan hasznos funkcióval rendelkezik, ami a weboldal tulajdonosnak megkönnyíti a látogatókról és a weboldal felépítéséről kapott információ feldolgozását.

Mi a Google Authorship?

Google Authorship – azaz Google Szerzőség, az egyik viszonylag új szolgáltatása a Google-nak, hogy mindazon szerzők, akik rendelkeznek Google Plus fiókkal tartalmukat összeköthetik a fiókkal, így profilképük a természetes találati listán is megjelenik, mint szerző.

A Google nem titkolt szándéka, hogy csak a jó minőségű cikkek esetében valószínűsíthető a szerzői arckép megjelenése. Ezzel ebben a szolgáltatásban is szeretné kiszűrni a spam jellegű, nem releváns, minőségileg kifogásolható tartalmakat.

Mi a Google Bard?

A Google Bard egy nyelvi modell (LLM) chatbot, amelyet a Google hozott létre. Ez egy olyan számítógépes program, amely képes kommunikálni és emberi szöveget generálni a felszólítások és kérdések széles skálájára válaszul. A Bard-ot egy hatalmas szöveg- és kódhalmazon képezték ki, és még fejlesztés alatt áll, de már számos különböző feladatra használható, beleértve:

Szöveggenerálás: A Bard-ot arra lehet használni, hogy szöveget generáljon különböző kreatív szövegformátumokhoz, például versekhez, kódokhoz, szkriptekhez, zenei darabokhoz, e-mailekhez, levelekhez stb. Megpróbálja a legjobb tudása szerint teljesíteni az összes követelményét.
Nyelvfordítás: A Bard-ot arra lehet használni, hogy szöveget fordítson különböző nyelvek között.
Kérdésekre válaszadás: A Bard-ot arra lehet használni, hogy kérdéseidre informatív módon válaszoljon.
Kreatív szövegformátumok generálása: A Bard-ot arra lehet használni, hogy különböző kreatív szövegformátumokat generáljon, például verseket, kódot, szkripteket, zenei darabokat, e-maileket, leveleket stb.
A Bard egy erőteljes eszköz, amely számos különböző feladatra használható. Még fejlesztés alatt áll, de már számos különböző területen használják, beleértve a kutatást, az oktatást és az ügyfélszolgálatot.

Mi a Google mobil algoritmus?

Google mobil algoritmus – A Google 2015.04.21-én élesítette legújabb rangsorolási algoritmusát, a mobil algoritmust.

A mobilbarát weboldalak mostantól előnyt élveznek a rangsorolásban, azok a weboldalak pedig, amelyek nem rendelkeznek mobilbarát verzióval ettől az időponttól büntetésre is számíthatnak a Google részéről.

Fontos kiemelni, hogy a mobil algoritmus csak és kizárólag az okostelefonról indított keresésekre vonatkozik!

Milyen funkciói vannak a Google Search Console (GSC)-nak?

GWT – Google Webmaster Tools – Google Webmester Eszközök  – 2016 októberétől Search Console – A Google által ingyen biztosított webmester felület, ahol a weboldal számára elengedhetetlenül fontos információkat adhatunk meg, vagy kaphatunk, amivel növelhető az oldal SEO hatékonysága és üzleti teljesítőképessége. Rendelkezésre állnak adatok, diagnosztikai eszközök és különböző alkalmazások, ami a stabil pozíciójú weboldalhoz szükséges. A Search Console sokoldalú beállíthatósága, valamint számos nélkülözhetetlen funkciója miatt elengedhetetlen segédeszköze a kiegyensúlyozottan optimalizált weboldalaknak.

A Search Console-t a Google 2017-ben újratervezte, és immár több funkcióval kibővítve indította útjára 2018-tól.

Az új funkciók:

  1. Teljesítményjelentés
  2. Indexelési lefedettség
  3. AMP állapotjelentés (javítások)
  4. Álláshirdetések állapotjelentése (ez kevés hazai oldalnál él)
  5. Webhelytérképek jelentése

Mi a https protokoll?

https protokoll – Hyper Text Transfer Protocol Secure – biztonságos https kapcsolat jelölésére szolgáló rövidítés. A Netscape fejlesztette ki annak érdekében, hogy az internetes kapcsolat titkosítható és autentikálható legyen. Ma olyan webes kommunikációnál használják leginkább a protokollt, ahol a biztonsági kérdés kritikus pont lehet, ilyen például az online fizetési tranzakciók lebonyolítása, vagy jelszavas bejelentkezések. Keresőoptimalizálás szempontjából nincs jelentősége, hogy https vagy https protokollon kommunikál-e egy weboldal, viszont a legújabb bejelentés szerint a Google rangsorolási tényezőként tekint a https protokoll meglétére.

Mit jelent az indexelés?

Indexeléskeresőoptimalizálással kapcsolatban gyakran elhangzó fogalom. A weboldal egészének, vagy bizonyos aloldalainak kereső általi indexelése.

Indexelés alatt a keresők robotjai által a weboldalakról összegyűjtött információt értjük, amit letöltés után feldolgoznak, és úgy rendszereznek, hogy a weboldalt rangsoroló algoritmus, vagy a felhasználók kereséseit  kiszolgáló keresőfunkció értelmezni tudjon, és utóbbira megfelelő keresési visszajelzést adjon. 2018. márciustól a mobil indexelés az elsődleges!

Mit nevezünk linkpenetrációnak?

Linkpenetráció – vagy linkeloszlás, a bejövő linkek és a hivatkozott domainek számszerű arányát mutatja meg, ami elengedhetetlen a természetes linkprofil kialakításához.

Amennyiben túl kevés domainről mutat egy weboldalra aránytalanul túl sok bejövő link az spamjellegű linképítésre utal, amit a Google visszasorolással vagy a SERP-ből való kitiltással büntethet.

Mi az MI/AI?

Az AI, azaz az mesterséges intelligencia egy olyan szubterület a számítástechnika területén, amely a számítógépeket olyan feladatok elvégzésére képessé teszi, amelyeket hagyományosan az emberek végeztek. Az AI-t számos különböző területen használják, beleértve a játékokat, a gépi tanulást, a gépi látást, a beszéd felismerést és a természetes nyelvfeldolgozást.

Az AI még mindig egy fejlődő terület, de a jövőben nagy szerepet játszhat az életünkben. Az AI-t arra használhatják, hogy segítsen nekünk a munkánkban, a tanulásban és a szórakoztatásban. Az AI-t arra is használhatják, hogy új termékeket és szolgáltatásokat fejlesszenek ki, amelyek jobbá teszik az életünket.

Mi a meta tag?

Meta tag – magyarul meta adat. Keresőoptimalizálás során elhanyagolhatatlan ezen adatok megléte a weboldalon belül. Ezek az adatok a keresők számára láthatók, és az oldal indexelése során lényegesek. A legfontosabb meta adatok: TITLE, az oldal címe, KEYWORD, az oldal kulcsszavai és DESCRIPTION, leírás az oldalról. A meta adatok a weboldal minden egyes oldalán egyediek kell legyenek, és a TITLE vagy a DESCRIPTION semmi esetre se kulcsszó felsorolásból álljon, hanem rövid, tömör kulcsszavakat tartalmazó mondatra törekedjünk.

Ismered a MozRank mérőszámait?

MozRank – Aki csak érintőlegesen foglalkozott vagy találkozott a SEO-val, annak egy weboldal erősségéről sok esetben csak a PageRank száma adott valamilyen irányvonalat.

Ugyanakkor azt is tudni kell, hogy egy weboldal erősségéről és minőségéről több olyan mérőszám is ad információt, ami gyakorlatilag független a Google rendszerétől.

Az egyik ilyen független cég a SEOmoz.org, az általuk bevezetett MozRank a PageRanktől eltérően értékeli a weboldalakat, és első sorban fontos megjegyezni, hogy saját adatbázisból dolgozik. Célja pedig nem más, mint egyszerű, gyors mérőszám biztosítása, ami a linkkapcsolatokat veszi alapul.

Mivel a weboldalakra mutató linkek folyamatosan változnak, így a MozRank is egy dinamikus érték, ami nem egész számokban mutatkozik meg, így jótékonyan árnyalja egy weboldal eredményességét.

Mit jelent a nofollow kifejezés?

Nofollow – szó szerinti fordításban „nem követés.” Keresőoptimalizálásban használt paraméter, amellyel gyakorlatilag szólunk a keresőnek egy adott hivatkozással kapcsolatban, hogy „ne kövess!”

Ezzel megakadályozzuk, hogy az továbbadja linkerejét a hivatkozott oldalnak, magyarán a kereső robotjai nem veszik figyelembe a linket. Használhatjuk a weboldal meta kódelemében is, ekkor egyetlen kimenő linket sem vesz számba a keresőrobot. Optimalizált weboldalon utóbbi módszert nem tanácsos alkalmazni, mert a sikeres keresőoptimalizálás során a releváns kimenő linkek is szerepet játszanak.

Mi a noindex tag?

Noindex tag – a keresőrobotok működését szabályozhatjuk. Ha egy weboldal átépítés alatt van, ha épp olyan változtatást hajt végre rajta a felhasználó, ami azt igényli, hogy erre az időre a Google robotok ne látogassák, akkor ezt a meta tagben meghatározhatod.

Megadhatod, hogy a teljes weboldalt ne indexelje vagy csak bizonyos oldalait. A noindex megadásával a weboldal nem indexelhető, a rajta lévő linkek viszont követhetők maradnak.

Milyen mérőszám a Page Authority (PA)?

Page Authority – Egy külső Google-től független cég, a SEOMOZ által használt mérőszám. Mióta a Page Rank frissítés kétségessé vált, érdemes egyéb a weboldalhoz köthető mérőszámokat figyelembe venni, mint például a Page Authority (PA), ami a weboldal egyes aloldalainak az értékét méri.

A 0-100 közé eső érték egy matematikai képletre alapozva adja vissza, hogy az adott honlap milyen valószínűséggel ér el jó helyezést a SERP-ben. Minél nagyobb a szám, annál jobban teljesít a weboldal.

Mivel a weboldalak erőssége keresőoptimalizáltsági állapotuktól függően változik, ezért a PA érték is folyamatos korrekción megy keresztül.

Mi a Page Rank?

Page Rank – informatikában használt fogalom, a weboldalak link népszerűségét méri, vagyis számokat rendel a linkekkel összekötött weboldalakhoz, a linkhálózatban betöltött szerepük alapján.

Ez a szám a felhasználó előtt nem ismeretes. A Google Page Rank export formájában hoz nyilvánosságra egy viszonyszámot az adatbázisban található valós értékről, amit 0-10-es skálán helyez el.

Minél nagyobb ez a szám, annál erősebbnek számít az adott weboldal, ám ez csak egy az „erősséget” meghatározó mérőszámokból. A Page Rank algoritmust 1998-ban dolgozta ki Larry Page és Sergey Brin a Google alapítói. A PageRank szó a Google bejegyzett védjegye.

Milyen algoritmus volt a Panda algoritmus?

Panda algoritmus – A Panda algoritmust angol nyelvterületen még 2011-ben élesítették, majd 2012 áprilisában az egész webet érintette, így nem maradhatott ki a magyar nyelvterület sem.

A Panda algoritmus elsődleges feladata az, hogy a rossz minőségű tartalommal „szerelt” weboldalakat kiszűrje, azért, hogy a keresést indító felhasználó csak értékes, számára értékkel bíró információhoz jusson.

Vagyis a Panda elsődleges célja a felhasználói élmény növelése, és mivel a webnek továbbra is a szöveges tartalom az erőssége, így fontos volt, hogy az évek során felgyűlt hiányos, másolt, értéktelen tartalom helyett előtérbe kerüljenek a minőségi, releváns, valódi információt hordozó weboldalak.

A keresőoptimalizálásban a Panda algoritmus nyomán egy új, addig kevésbé preferált szegmens került előtérbe: a tartalomfejlesztés.

Mi a SEF (Search Engine Friendly) URL - nice url?

SEF (Search Engine Friendly) URL – vagy keresőbarát URL, olyan technikai alkalmazás, amellyel egy oldal URL-jét (főoldal, aloldalak) leíróbbá tehetjük.

Ezzel, nagyságrendekkel növeljük az oldal keresőbeli szereplését, a weboldal jobban indexelhető. A keresőbarát URL-el hatékonyabb a keresőoptimalizálás, mivel a Google indexelés során előnyben részesíti a szöveges, leíró linket.

A keresőbarát URL-ekre már a weboldal tervezésénél gondolni kell, hogy a kereső az első indexelés során teljes értékű szöveges linket tároljon le.

Hogyan készítsünk SEO Auditot?

SEO Audit – a SEO Audit egy speciális elemzése adott weboldalnak, nevezhetjük még weboldal átvilágításnak is. A vizsgálat egy erre tervezett szoftverrel történik. Célja megtudni, hogy a keresők számára az oldal mennyire optimalizált. SEO Audit során vizsgálat tárgyát képezi a kulcsszavak és a tartalom minősége, valamint az oldal felépítése és a navigáció is elemzésre kerül.

Ez azért fontos, mert a sikeres SEO alapfeltétele, hogy a weboldal technikailag is rendben legyen.  A linkprofil elemzése szintén része lehet a weboldal átvilágításnak, de történhet külön szolgáltatásként is.

A linkprofil elemzése során különös figyelmet kell fordítani a horgonyszövegre, a back linkek számára és minőségére, valamint a kifelé mutató linkekre, de a belső linkek vizsgálata is ide tartozik. A SEO Audit során teljes képet kaphatunk weboldalunk hiányosságairól és erősségéről egyaránt.

Kíváncsi vagy weboldalad hiányosságaira vagy erősségeire? Kattints!

Mi a SERP (Search Engine Results Page)?

SERP (Search Engine Results Page) – a keresőmotorok találati oldala, vagyis a keresőmotorban (pl. Google, Bing) bármilyen kulcsszóra történő keresésre megjelenő találati oldal. A SERP-ben való legideálisabb és legelőkelőbb helyezésért folyik tulajdonképpen a SEO „harc”. Hisz természetes igény, hogy az azonos témájú konkurens weboldalak egy bizonyos kulcsszóra elől szeretnének lenni a találati listán.

Melyek a YMYL weboldalak?

YMYL weboldalak – azaz Your Money or Your Life, vagyis ‘pénzt vagy életet’. A Google szerint minden olyan weboldal, amelynek tartalma befolyásolhatja az ember egészségét, boldogságát, biztonságát vagy pénzügyi stabilitását, YMYL weboldalnak nevezhetünk.

Ilyen oldalak lehetnek például: szülői tanácsadó oldalak, orvosi tanácsadásnak helyet adó oldalak, jogi tanácsadással, biztosítással, válással, adóval, nyugdíjjal, lakásvásárlással foglalkozó oldalak is ide tartoznak, és nem utolsó sorban az összes olyan weboldal ebbe a kategóriába esik, ahol kártyával vagy átutalással lehet fizetni, természetesen a sort még folytathatnánk. De összességében az egészségügyi/orvosi/pénzügyi vonal mentén sorolja az YMYL kategóriába a Google a weboldalakat.

Ezekkel az oldalakkal szemben a Google nagyon magas minőségi követelményt támaszt, ezért fontos a jó minőségű keresőoptimalizálás.

Érdekel valamelyik szolgáltatásunk? Kérd ajánlatunkat bátran!