SEO kulcsszókutatás lépésről lépésre

A kulcsszókutatás a sikeres SEO (keresőoptimalizálás) egyik alapköve. A folyamat során azonosítjuk, felkutatjuk azokat a keresőkifejezéseket, amelyeket a célközönség használ, amikor információt, termékeket vagy szolgáltatásokat keres az interneten.

Mi az a kulcsszó?

A kulcsszó egy olyan szó vagy kifejezés, amelyre keresnek az emberek, tehát amit beírnak pl. a Google keresőmotorba.

A kulcsszókutatás célja, hogy megértsük mire van szüksége a célközönségünknek (hogyan keres), és hogyan érdemes optimalizálni weboldalunkat ahhoz, hogy jó pozícióban (releváns találatként) jelenjünk meg a számukra.

Például, ha valaki új biciklit szeretne vásárolni, olyan kulcsszavakat írhat be a keresőbe, mint pl. a „női kerékpár”, „városi kerékpár”, „legjobb elektromos kerékpár” stb. Az ilyen keresőkifejezések irányt mutatnak, hogy milyen tartalmat érdemes létrehozni ahhoz, hogy elérd a potenciális vásárlóidat. Ez a keresési szándék, ami még fontos szerepet fog kapni a későbbiekben.

Kulcsszó típusok

Keresési szándék alapján alapvetően 4 fő kategóriát különböztetünk meg:

  • információs (pl. “mi az a kulcsszókutatás”) – amelyek a kérdésekre és tanulásra irányulnak
  • navigációs (pl. “Google Analytics bejelentkezés”) – konkrét oldalak, márkák vagy helyszínek elérésére szolgálnak
  • kereskedelmi (pl. “SEO eszközök összehasonlítása”) – már a vásárlási szándékot tükrözik a keresések. Véleményekre keresnek, összehasonlításokat végeznek, opciókat mérlegelnek.
  • Tranzakciós (pl. “Rank Tracker előfizetés”) – konkrét vásárlási szándékot tükröznek, a felhasználó készen áll a vásárlásra.

Ezek pontos azonosítása kulcsszerepet játszik a sikeres SEO-stratégiában. (Nem beszélve az értékesítési szempontokról.)

A keresési kifejezéseket hosszuk alapján két csoportra szoktuk bontani:

  • Short tail (rövid farkú) – rövid, 1-2 szóból álló keresőkifejezések. Általánosabb keresések, melyeket nagyobb keresési volumen jellemez.
  • Long tail (hosszú farkú) – hosszabb keresőkifejezések, melyek sokkal specifikusabbak. Ezekre sokszor kicsi a verseny mivel kisebb keresési mennyiség jellemzi őket, viszont mivel konkrétabbak, ezért általában jobban konvertálnak.

Miért fontos a kulcsszókutatás SEO szempontból?

A SEO stratégia szerves része egy jól megtervezett kulcsszókutatás. Ha tudatosan építed a tartalmaidat annak megfelelően, hogy “mire keresnek az emberek”, akkor weboldalad „láthatóbb” és relevánsabb lesz a keresőmotorok és a felhasználók számára is.

Fontos, hogy „egy nyelvet beszéljünk” azokkal, akik termékeinket, szolgáltatásinkat keresik. A keresőrobotok (egyelőre) elsődlegesen a szöveges tartalmak alapján tájékozódnak. Nagyon leegyszerűsítve úgy kell elképzelni, hogy azt tudják rólunk, amit leírtunk magunkról az oldalunkon.

Ha az ott lévő információt más formában tálaljuk, mint „ahogy az emberek keresnek”, akkor sokkal kisebb eséllyel fog minket a keresőmotor releváns találatnak tartani, végső soron tehát nem fogunk jó pozíciót kapni a találati listán.

kulcsszókutatás

Lássunk egy példát: Tegyük fel, hogy egy cég esküvői dekorációk bérbeadásával foglalkozik. Az oldalán a „dekoráció bérlés” vagy „rendezvény dekoráció” kifejezéseket használja.

Azonban a potenciális ügyfelek többsége kifejezetten esküvőre keres dekorációt, így valószínűleg a „esküvői dekoráció kölcsönzés”, vagy ehhez hasonló kifejezéseket írják be a keresőbe. Ezek a keresési szándékot sokkal konkrétabban tükrözik, hiszen az esküvőhöz kötik a szolgáltatást.

Ha az oldal szövegéből kimaradnak ezek a kulcsszavak, akkor a cég nem jelenik meg találatként jó helyen az esküvői dekorációra keresők számára, még akkor sem, ha a szolgáltatása pontosan megfelel az igényeknek. Így potenciális ügyfelek sokaságát veszítheti el.

Már látjuk miért fontos, hogy tisztában legyünk a keresőkifejezésekkel. Most nézzük meg a kulcsszókutatás folyamatát, a felhasználható ingyenes és fizetős eszközöket, amelyekkel megalapozhatod a sikeres SEO-t és a tartalommarketinget.

Kulcsszókutatás lépésről lépésre

A kulcsszókutatást több lépésben érdemes elvégezni és az a legideálisabb, ha még a weboldal elkészítés előtt erre sor kerül.

Ha előre látjuk a kulcsszavakat, melyek oldalunkhoz kapcsolódnak, úgy tudjuk kialakítani az oldal struktúráját, hogy az már az első perctől kezdve figyelembe veszi a kereséseket és az azokhoz kapcsolódó keresési szándékot.

Az előző példánál maradva, a dekoros cégnek érdemes lesz külön aloldalon/aloldalakon bemutatnia az esküvői dekorációk témáját, a megfelelő kifejezéseket használva.

De hogyan gyűjthetjük be az ötleteket és miként szűrjük, szűkítsük le a nyers kulcsszólistát, hogy a számunkra valóban fontos kulcsszavakkal dolgozhassunk?

Kulcsszókutatás menete röviden:

  • Kulcsszavak felfedezése, összegyűjtése meglévő adatok, ingyenes és fizetős szoftverek segítségével
  • Keresési mennyiség és keyword difficulty (kulcsszó nehézség) párosítása a kulcsszavakhoz
  • Releváns kifejezések kiválogatása és csoportosítása

Kulcsszavak összegyűjtése

kulcsszavak

A kulcsszókutatás lépései közül, melyeket itt bemutatunk, nem feltétlen kell mindent alkalmazni. Ha pl. valaki fizetős eszközt használ, az sok manuális utánajárást tud megspórolni. Ha viszont nincs, akkor sok teljesen ingyenes lehetőség is rendelkezésre áll, hogy kiderítsük, mire keresnek a felhasználók.

Ötletgyűjtés, saját lista készítése

A kulcsszókutatás első lépése sok esetben egy saját lista készítése. Képzeld magad a vásárlóid helyébe és próbáld meg te magad összeírni azokat a fontos kifejezéseket, melyek kapcsolódnak a termékeidhez, szolgáltatásaidhoz és szerinted az embereket használhatják ezeket keresőkifejezésként.

Saját példával élve, ha mi pl. a linképítés szolgáltatásunkat szeretnénk kulcsszavakkal lefedni, akkor többféle irányból közelíthetjük meg szakmailag. Nem csak a „linképítés” kerülne fel a listánkra, hanem a „PBN linképítés”, „PR cikkes linképítés”, „linkszerzés” és ehhez hasonló kifejezések is. Ezek mind olyan keresési szándékot fednek le, amire saját szolgáltatásaink tökéletes találatok lehetnek.

Meglévő adatok kinyerése – GA4, Search Consol

Ha már van weboldalunk és be vannak kötve a különböző analitikai szoftverek, akkor rengeteg adat áll rendelkezésünkre!

A GA4 (régebben Google Analytics) és Google Search Consol is alkalmas arra, hogy kinyerjük belőle azokat a kulcsszavakat, melyekre oldalunk már megjelenik a Google keresési rendszerében. Emellett azt is láthatjuk mi az, ami forgalmat is generál nekünk.

Ez ráadásul egy fillérbe sem fog kerülni nekünk, ingyen hozzájuthatunk csomó keresőkifejezéshez.

SEO szoftverek használata

A kulcsszókutatás hatékonyságának növelése érdekében érdemes külsős szoftvereket is használni.

Ezek az eszközök segítenek abban, hogy pontosabb adatokat kapjunk pl. a havi keresési mennyiségekről, a keresési szándékról, vagy akár megcélzott kulcsszó nehézségéről (mekkora rá a verseny, mennyire nehéz TOP helyeken rangsorolni rá).

Vannak kifejezetten kulcsszókutatás céljából készült szoftverek, de sok ismert, átfogó tudású platform rendelkezik külön funkcióval, amivel el lehet végezni ezt a folyamatot.

Elegendő megadnunk egy kiinduló kifejezést (pl. esküvői dekoráció) és máris több száz vagy ezer kifejezésből válogathatunk.

SEO szoftverek használata kulcsszókutatáshoz

Első körben érdemes mindig nagyobb merítést végezni (általánosabb kifejezésekből kiindulni) és szűkíteni a specifikusabb keresések felé.

Számos professzionális, fizetős szoftver érhető el kulcsszókutatásra, amelyek pontos adatokat és mélyebb elemzéseket kínálnak.

Népszerű fizetős kulcsszó kereső eszközök:

  • Ahrefs
  • SEMrush
  • Ranktracker
  • Ubersuggest
  • Moz Keyword Explorer

Ingyenes eszközök, technikák

Ha nem a munkánk része, hogy szoftvereket használjunk és limitáltak a lehetőségeink, akkor jó pár ingyenes SEO eszköz és módszer van még, aminek a segítségével bővíthetjük a kulcsszólistánkat.

Versenytárs elemzés

Érdemes ellátogatnunk a konkurencia oldalaira és körbenézni náluk. Milyen kifejezések szerepelnek pl. a főoldalon, menüben vagy az aloldalak címében, alcímeikben, milyen témákat dolgoznak fel a blogcikkekben?

Ha van fizetős eszközünk, akkor azzal is érdemes lehet a versenytársak kulcsszavait megvizsgálni, hogy az oldaluk milyen kifejezésekre rangsorol jelenleg. Van olyan amire mi még nem gondoltunk, de számunkra is fontos lehet? Ha igen, akkor mehet a listára!

versenytárs elemzés

Google Autocomplete

Az egyik legegyszerűbb módszer, ha visszamegyünk a forráshoz, irány a Google kereső! A Google Autocomplete (automatikus kiegészítés), vagyis amikor a keresőmezőben gépelés közben további javaslatok jelennek meg, egy szuper ingyenes eszköz pl. long tail kulcsszavak keresésére.

Google Autocomplete használata kulcsszókutatáshoz

A kereső ilyenkor olyan kifejezéseket ajánl nekünk, amelyeket az emberek ténylegesen beírnak a Google-be. Ezáltal közvetlen betekintést nyerhetünk a felhasználók gondolkodásmódjába és keresési szokásaiba.

Hogyan használjuk a gyakorlatban? Kezdjünk egy általános kulcsszóval: Írjuk be a keresőmezőbe a vállalkozásunkkal vagy a témánkkal kapcsolatos egy általános kulcsszót. Figyeljük meg a javaslatokat, a relevánsakat írjuk fel a listánkra.

Variáljuk a keresést, próbáljunk ki különböző variációkat a kulcsszavunkra, például tegyünk elé vagy mögé más szavakat, vagy használjunk szinonimákat.

People Also Ask

A Google találati oldalán megjelenő “Emberek által feltett kérdések” dobozban lévő kérdések is jó ötleteket adhatnak.

Mások ezeket keresték még

A találati lista alján további javaslatokat találunk a keresett témakörhöz kapcsolódóan:

People Also Ask

Google képek

A keresésnél érdemes átkattintania képes találatokra, ahol csoportokba szedve találunk olyan fő témaköröket, melyre a felhasználók gyakran keresnek.

Google képek SEO kulcsszókutatáshoz

Ezzel az ingyenes eszközzel megtudhatjuk, hogy az emberek milyen gyakran keresnek rá bizonyos kifejezésekre a Google keresőjében egy adott időszak alatt.

Segítségével nyomon követhetjük a keresőkifejezések és témák népszerűségének változását, láthatjuk a szezonális trendeket, és összehasonlíthatjuk a különböző kifejezések iránti érdeklődést.

Google trends

Tapasztalatunk szerint sajnos csak a nagyobb volumenű keresőkifejezések esetében használható megfelelő, amiből a magyar piacon lényegesen kevesebb van, mintha angol nyelvterületen kutakodnánk.

Google szoftverek

Ahogy korábban említettük, a Google szoftvereit is érdemes használni, ha már be vannak kötve a weboldalunkba.

A GA4 és Search Consol mellett azonban van még egy lehetőség, amiről eddig nem beszéltünk, ez pedig nem más, mint a Google Keyword Planner (Google kulcsszótervező).

Ez az egyik legnépszerűbb ingyenesen elérhető eszköz a kulcsszókutatáshoz. Segítségével nem csak új kifejezéseket találhatunk, de elemezhetjük azok keresési volumenét, valamint a verseny szintjét.

Használatához Google Ads-fiók szükséges, de a kampányindítás nem kötelező. A Google Keyword Planner bár hasznos, nem mindig a legmegfelelőbb eszköz kulcsszókutatáshoz, főleg SEO célokra.

Fő hátrányai:

  • Pontatlan keresési volumen: Gyakran csak tág intervallumokat mutat (pl. “100-1 000 keresés”), ami megnehezíti a pontos elemzést.
  • Hirdetésközpontú adatok: ez az eszköz elsősorban ppc kulcsszókutatás központú. Alapvetően a Google Ads kampányokhoz készült, így a kulcsszavak kiválasztásakor a fizetett hirdetések szempontjait részesíti előnyben, nem feltétlenül az organikus keresési eredményeket.
  • Korlátozott kapcsolódó kifejezések: Nem mindig mutat be annyi variációt vagy szinonimát, mint a kifejezetten SEO-ra specializált szoftverek.

Ezért érdemes a Keyword Planner-t más kulcsszókutató eszközökkel kombinálva használni, hogy teljesebb képet kapjunk a keresésekről.

Kulcsszóötletek generálása AI segítségével

Az olyan fejlett mesterséges intelligencia, mint pl. a ChatGPT és a Gemini, új lehetőségeket kínálnak a kulcsszókutatás területén. Bár mérőszámokat, mint a keresési mennyiség vagy a keyword difficulty, nem fogsz tudni kinyerni belőlük, de új keresőkifejezések, témaötletek kapcsán jó segítség lehet.

A tartalomgyártás ezekkel az eszközökkel gyorsabbá és hatékonyabbá tehető, főleg ha már gyűjtöttünk némi tapasztalatot a használatukban.

Érdemes időt szánni ezeknek az eszközöknek a használatára, mert ingyenesen is rengeteg mindenre használhatjuk őket.

Próbálj ki mások által definiált promtokat (parancsok), illetve kísérletezz te magad is. Fontos, hogy egyértelmű utasításokat adj, fogalmazz egyszerűen. Kulcsszókutatásnál érdemes példákat, kiinduló kifejezéseket megadni, valamint a célcsoportot és az iparágat is, amin belül szeretnéd, hogy az AI ötleteket gyűjtsön neked.

A kulcsszólista átválogatása

A kulcsszókutatás során számos olyan kifejezés is felkerül majd a listára, melyen nem lesznek számunkra értékesek vagy megfelelőek. A következő fontos lépés tehát az összegyűjtött rengeteg kulcsszó átválogatása.

A cél az, hogy csak azok a kifejezések maradjanak a listában, amelyek relevánsak a témánkhoz, termékeinkhez vagy szolgáltatásainkhoz, és amelyek valóban segíthetnek elérni a célközönségünket.

Első lépésként tehát dobjunk ki minden olyan kulcsszót a listánkról, ami nem megfelelő és nem is lehet az a jövőben sem.

Kulcsszólista véglegesítése

Miután már csak a fontos kifejezések maradtak a listán, ha van rá lehetőségünk akkor érdemes egy fizetős szoftver segítségével az összegyűjtött kifejezéseink mellé keresési mennyiséget, kulcsszó nehézséget (keyword difficulty) és esetleg keresési szándékot párosítani.

Ha ezek az adatok rendelkezésünkre állnak, akkor elkezdődhet a kulcsszavak priorizálása (mit szeretnénk elsődlegesen használni és hol?) és rendszerezése.

A kulcsszavak értékelésének szempontjai

Relevancia: a meglévő vagy jövőbeli oldalaim milyen kifejezésekre lehetnek releváns találatok?

Keresési szándék: azonosítsuk, hogy a kulcsszó milyen célt szolgál (információs, navigációs vagy tranzakciós szándék). Egy webshop számára pl. a tranzakciós szándékú kulcsszavak kiemelten fontosak lesznek.

Keresési volumen és verseny: olyan megfelelő kulcsszavakat válasszunk, amelyek elegendő keresést generálnak, de nem túl nagy a verseny az organikus találatok között. Ez segít abban, hogy reális eséllyel érjünk el jó helyezést.

A kulcsszó üzleti értékének vizsgálata: Nem elég, ha egy kulcsszó releváns, van keresési volumene és nem túl nagy a verseny. Azt is érdemes megvizsgálni, hogy mennyire értékes az adott kulcsszó az üzleti szempontból.

A kulcsszavak rendszerezése

A kiválogatott kulcsszavakat érdemes kategóriákba sorolni, például:

  • Aloldalak
  • Blogcikkek
  • Termékoldalak
  • GYIK szekció

Emellett érdemes figyelmet fordítani a helyi keresésekre, vagyis a helyspecifikus kulcsszavak gyűjtésére is a local SEO kapcsán.

Ezek a kulcsszavak olyan kifejezéseket tartalmaznak, amelyek földrajzi helyekhez kötődnek, például városneveket, hogy releváns tartalmat biztosítsunk a helyi közönség számára.

A webshopok (e-commerce) kulcsszókutatása kapcsán különösen fontos, hogy a kifejezéseket termékkategóriák és vásárlási szándék szerint rendezzük. Ez lehetővé teszi, hogy a vásárlók könnyen megtalálják a keresett termékeket, és javítsuk a konverziókat.

A kulcsszavak kategorizálása segíti abban, hogy a tartalomstratégia és az oldalstruktúra áttekinthető és hatékony legyen.

A válogatás után a kulcsszólistát használjuk fel meglévő tartalmaink optimalizálására, fejlesztésére vagy új tartalmak létrehozására. Ne felejtsük el rendszeresen frissíteni a listát az aktuális trendek és piaci változások alapján.

Egy jól összeállított kulcsszólista nemcsak a SEO stratégiát, hanem az üzleti céljainkat is hatékonyan támogatja.

Tartalomjegyzék