Mit jelent a SEM? – Keresőmarketing alapok

Mit jelent a keresőmarketing?

SEM jelentése

A SEM az angol “Search Engine Marketing”, magyarul “KeresőMotor Marketing” rövidítése. A keresőmarketinget gyakran hívják még “digitális marketing”-nek, “internetes marketing”-nek vagy “online marketing”-nek is.
A keresőmarketing az internetes marketing egy formája, melynek egyik célja, hogy különféle eszközök segítségével növelje a webhelyek láthatóságát a keresők találati oldalain. Azaz a keresőmarketing segíthet abban, hogy egy webhely magasabb helyezést érjen el a keresők találati oldalain (SERP).

Mi a SEM, azaz a keresőmarketing

SERP jelentése

A SERP az angol “Search Engine Result Page”, magyarul “KeresőMotor EredményOldal”, mely a keresési kifejezés beírása után látszik. Ez egy webhelyekkel teli lista, amely általában hirdetésekkel kezdődik, majd organikus találatokat tartalmaz, majd újra hirdetésekkel zárul.
A keresőmarketing egyben az üzleti analitika egyik módszere is, melynek elsősorban az a célja, hogy a begyűjtött felhasználói szokásokkal kapcsolatos adatok révén segítse a profit-növekedést, illetve a jövőbeli üzleti lehetőségeket. A keresőmarketing abban is segít, hogy egyedi igényekhez tudjuk igazítani egy vállalat vagy szervezet marketing stratégiáját. A keresőmarketing tehát remek eszköz arra, hogy több felhasználót, vásárlót tudjunk egy webhelyre csalogatni.

Keresőmarketing módszerek

A SEM sok féle módszert használ arra, hogy optimalizálni tudja a webhelyek helyezését a SERP-eken. Ilyenek például az alábbiak:

  • Keresőoptimalizálás (SEO)
  • Erről a SEO szakmai blogunkban találsz részletes információkat
  • Online PPC hirdetések (pl. Google Ads hirdetés)
  • Kattintás-alapú hirdetések
  • Display-hirdetések, stb.
  • Tartalommarketing
  • Blogbejegyzések
  • Infográfok
  • Videók
  • E-könyvek
  • Esettanulmányok
  • Ellenőrző listák
  • Egyéni beszámolók, vélemények, megtörtént esetek, tapasztalatok
  • Útmutatók, leírások
  • Mémek 🙂
  • Közösségi média marketing
  • Instagram, YouTube, Twitter, Facebook, stb. oldalakra kitett hirdetések, vállalati posztok
  • Influencer marketing
  • Instagram vagy YouTube hírességekkel kötött üzleti kapcsolatok
  • Mobilmarketing
  • Mobilapplikációkban megjelenő hirdetések, törzsvásárlóknak SMS-ek, stb.
  • E-mail marketing
  • Regisztrált vásárlóknak, törzsvásárlóknak hírlevél vagy ajánlatok formájában történő marketing

Marketing (online marketing) és pszichológia

A marketingpszichológia az indusztriális-szervezeti pszichológia egyik növekvő és elismert tudományterületévé vált. A pszichológiában és a marketingben rengeteg közös vonást találunk. Mindkettő arra törekszik, hogy megértse, miként gondolkodnak, cselekednek, hoznak döntéseket, és milyen minták alapján viselkednek az emberek.
A marketingpszichológia az emberi gondolkodásmód, az érzelmek és a viselkedési minták tudományos tudatosítását vezeti be az online marketingkommunikációba, hogy befolyásolja az ügyfelek hozzáállását, kapcsolatát és reagálását egy cég termékeire vagy szolgáltatásaira.
Mivel az ember alapvetően társas lény, emiatt az emberi kapcsolatok rendkívül fontosak szinte minden ember életében. Emiatt lényeges az online felületeken a vonzó, inspiráló és a személyes érzelmekhez közelálló tartalom, hiszen ez lehetővé teszi, hogy azonnali kapcsolatot tudjunk létesíteni a felhasználóval.
A marketingpszichológia segítségével az alábbiakat tudjuk meghatározni:

  • Ki a célközönség?
  • Hol helyezkedik el földrajzilag a célközönség?
  • Milyen érdeklődési kör köré gyűlik össze a célközönség?
  • Mitől fél a célközönség?
  • Mit szeret(ne) a célközönség?
  • Milyen értékrendszerrel rendelkezik a célközönség?
  • Milyen vásárlási szokásai vannak a célközönségnek?
  • Mi az, amit megbántak, rosszul sült el az életükben?
  • Mik a jövőbeli céljaik?

7 pszichológiai alapelv, amely befolyásolja a fogyasztói magatartást

1. Kölcsönösség

Alapvetően a legtöbb cég sajnos mind a mai napig úgy gondolkodik az ügyfeleiről, mintha két lábon járó pénztárcák lennének. Helyette úgy kellene gondolkodni, hogy az “adok-kapok” elv legyen mindig az előtérben.
Fontos, hogy a cég által kínált szolgáltatás valódi értéket képviseljen, azaz hasznos vagy szórakoztató legyen az ügyfél számára. Tehát ha akarunk valamit az ügyféltől, akkor bizony adnunk kell. És adnunk.

És még többet adnunk. Érdemes az alábbiakat elmiatt figyelembe venni a marketing kampány kidolgozása során:

  • Ajándék
  • Ingyenes tartalom
  • Letölthető tananyag, tanfolyam, webinárium
  • Konzultáció
  • Előre beállított képszerkesztői anyag, stb.

Minél jobban tudjuk az adott ajándékkal segíteni, fejleszteni vagy jobbá tenni a vásárlóink életét, annál könnyebben tudjuk bevonzani a vásárlókat, hiszen azt fogják érezni, hogy annyit kaptak már a cégtől, hogy viszonozni szeretnék a szívességet. Ez lehet az, hogy törzsvásárlóvá válik az ügyfél, terjeszti az ismerősei közt a cég nevét, tehát ajánlani fogja másoknak is. Már megérte, hiszen ez több ügyfelet hoz a jövőben. Azaz a növekedés folyamatos lesz.

2. Társadalomtól származó bizonyíték

Az emberek többsége felnéz vagy csodál valakit, és gyakran teszi azt, amit a példaképe tesz. Olyan akar lenni, mint ő. Emiatt fontosak a vásárlói vélemények, hiszen ezek megérintik az embereket, és könnyűszerrel befolyásolják őket abban, hogy vásárolnak-e a cégtől vagy sem.
Minél befolyásosabb a példakép, azaz nagy követőszámmal rendelkezik a közösségi média oldalakon, vagy egyszerűen szakértőnek számít egy adott területen, gyakran az emberek olyan dolgokat is megvesznek, amire egyébként nincs is szükségük. De mivel olyanok akarnak lenni, mint a példakép, megveszik a terméket.
Tehát fontos a szakértőkkel való együttműködés, az influencer marketing, illetve bátorítani kell – és megjeleníteni – a felhasználóktól érkező véleményeket, tartalmakat is.

3. Az emberek nem szeretik a veszteséget

Ha elveszítünk valamit, akkor a bánatnak sokkal nagyobb érzelmi ereje van, mint az örömnek, amikor veszünk vagy kapunk valami újat. Ezért igyekszünk megvédeni azt, amink van.
Emiatt hatékony az a marketing stratégia, ami az ingyenes próbaverziókon alapul. Így nem lesz vesztesége az ügyfélnek, azaz mindenféle elkötelezettség nélkül tudja kipróbálni az új terméket. Ha tetszett neki a termék, lehet, hogy amikor elfogy, hiányolni fogja, ami arra ösztönzi, hogy vásárolja meg a terméket.
Itt érdemes a “mit veszít az ügyfél, ha nem veszi meg a terméket” elvet alkalmazni, hiszen az ingyenes termékminta után már tudni fogja, hogy a termék jó, illetve a cég megbízható.

4. Hiány van a termékből effektus

Mivel a ritkának vélt termékek értéke nő, emiatt ez a termékek mellett megjelenhet például a korlátozott idejű promóciókban. Itt jön be a képbe a tartalommarketing, hiszen ennek segítségével tudunk készíteni olyan tartalmakat, amelyeket csak korlátozott ideig, korlátozott státuszú ügyfelek (törzsvásárlók, földrajzilag itt elhelyezkedők, ebben az időszakban vásárlást lebonyolító ügyfelek, stb.) vehetnek igénybe.
Ha hiány van valamiből, vagy nehezen lehet hozzájutni, az azt az érzetet kelti az ügyfelekben, hogy sürgősen kell valamit tenniük, hogy hozzáférést kapjanak az exkluzív tartalomhoz.
Ez kicsit összefügg a FOMO effektussal, mely megint csak azt eredményezi, hogy a felhasználó tudni akarja, hogy azok, akik a VIP-ban vannak, mihez férnek hozzá, amihez ő még nem.

FOMO jelentése: A FOMO az angol “Fear Of Missing Out” rövidítése, mely magyarul “Kimaradástól való félelem” megfelelője.

5. Megerősítési torzítás, elfogultság

Az emberi agy hajlamos tudat alatt olyan információkat keresni, vagy előnyben részesíteni, amelyek összhangban vannak a jelenlegi felfogásunkkal. Emiatt gyakran előfordul az, hogy csípőből elutasítunk valamit, ami szembemegy az eddigi felfogásunkkal.
Felesleges emiatt például egy csak növényi összetevőkből álló terméket egy húsevő étrenden lévő embernek felajánlani, mert valószínűleg nem azért eszik csak húst, mert nem szereti a süteményt, hanem mert valami – eddig gyógyíthatatlannak tűnő – betegséget tud így eliminálni az életéből. Ez az ember nem lesz vegetáriánus, hiszen egyértelműen érzékeny a növényekre.

Hasonló a helyzet az ideológiákkal is, hiszen ha egy cég nyíltan hirdeti, hogy valódi bőrből készült táskákat árul, akkor valószínű, hogy nem a vegetáriánusok által elfogadott ideológiának felel majd meg, azaz nem ők lesznek a célközönség.

Figyeljünk emiatt arra, hogy nyílt és egyenes legyen a cég értékrendje, hiszen nem tud mindenkinek megfelelni, viszont nem is kell mindenkinek megfelelni. Elég, ha sikerül megtalálni a megfelelő célközönséget.

6. Az információs rés – clickbait nélkül

Clickbait jelentése: szó szerint “kattintás csali”. Kattintásvadász, szenzációhajhász internetes tartalom. Általában egy cikk címe, ami nem mond sokat, emiatt akinek felkelti az érdeklődését az információ hiánya a címben, az rákattint.

Az emberek mindig is kíváncsiak voltak, különben nem lenne annyi érdekes találmány szerte a világon. A tartalommarketing során meg kell találni azt a határt, ami még kíváncsivá teszi a felhasználót, de nem clickbait.

Ezt úgy lehet ügyesen elérni, ha adunk új információt, de valamit a “levegőben hagyunk”. Azaz egy hirdetésben vagy promócióban leírjuk, hogy ez egy új termék, és erre jó, de vajon tudja-e az ügyfél, hogy milyen meglepő dologra lehet még használni?
Tehát adunk is értékes információt, és tartogatunk is valamit még a tarsolyunkban anélkül, hogy az clickbait jellegű lenne.

7. Rámenős viselkedés helyett lassú expozíció

Senki sem szereti az egyértelműen manipulatív marketing kampányokat, mert az emberek azért már nem olyan egyszerűek, mint 150 évvel ezelőtt.

Fontos emiatt az, hogy olyan mértékű legyen a márka megismertetése az emberekkel, ami nem rámenős, de elég gyakori ahhoz, hogy sok helyen lássák, lehetőleg sokan. Lehet ez egy fizikai reklám, vagy egy ügyes közösségi média poszt (közösségi esemény rendezése), ami segíti elmélyíteni az új márka nevét az emberek között.


Ha lassan, de határozottan épül fel a brandépítési kampány, azok is tudni fognak a cégről, akiket egyébként nem is érdekel a cég termékpalettája.

Láthattuk, hogy a marketing folyamatok támogatásaként, esetenként önállóan megjelenik és bekapcsolódik a keresőoptimalizálás is a keresőmarketing eszközeként, a természetes találati listán csatornázza be a látogatókat, akikből – ha megfelelően, korrekten és etikusan használtuk a marketingpszichológiát – jó eséllyel vásárló, ügyfél lesz.

Ha úgy érzed megkeresnél minket:

Inkább írok!




    Melyik szolgáltatásunk érdekel?
    Keresőoptimalizálás
    Facebook hirdetés
    Google Ads
    Pr cikkek, szövegírás
    Linképítés
    Weboldal készítés
    Webáruház készítés

    Kötelező jóváhagyni a Felhasználási feltételeket
    és az Adatkezelési tájékoztatót!

    Elolvastam, megértettem, elfogadom

    Please prove you are human by selecting the tree.