Mire érdemes figyelni akkor, ha teljes URL struktúra váltásra készül egy régi webhely?

Amikor a technikai SEO uralja a váltást, de az okos online marketing döntések segítik a pozitív végeredményt keresőoptimalizálás szempontból is

Ebben a bejegyzésünkben egy ruházati webáruház példáján keresztül mutatjuk be, hogy mi a teendő akkor, ha a cég úgy gondolja, hogy elavult a webshop URL struktúrája és teljesen meg szeretné változtatni azt, hogy jobb felhasználói élményt tudjon nyújtani a vásárlóinak. Mutatjuk részleteiben a teljes folyamatot.

Mi az URL struktúra egy webshop esetében?

Egyszerűen fogalmazva az URL struktúra egy webáruház oldalán általában 3 fő részből áll.

  1. Van egy szöveges menü, amiben általában a vállalattal kapcsolatos információkat tüntetjük fel. (Rólunk, Szállítás, Jogi tudnivalók, ÁSZF, Elérhetőségek, Üzletek, stb.)
  2. Van egy termékmenü, ahol a termékkategóriák találhatóak. (Női, Férfi, Gyerek → Cipők, Ruhák, Kiegészítők, stb.)
  3. Van egy ikonos menü, ahol általában a Kosár, Bejelentkezés / Regisztráció, illetve a Kedvencek / Kívánságlista vagy Termék-összehasonlítás ikonjai láthatóak.

Amennyiben egy vállalat teljesen meg szeretné változtatni az URL struktúráját, amit nevezhetünk menüknek, első lépésként át kell gondolnia néhány dolgot.

URL struktúra váltás előtti előkészületek

Fontos, hogy ne rontsunk ajtóstul a házba, mert annak végzetes következményei lehetnek, így mindenképpen lényeges az alábbi szempontokat figyelembe venni, mielőtt elkezdjük az új URL struktúrát kialakítani. Ilyenekre gondolunk:

  • Mi a baj a mostani menüvel?
    • Szöveges menü problémák:
      • Nincs elég információ a vállalatról, új menüpontok kellenek
      • Nincs blog a menüben
      • Nincs hírek a menüben
    • Termékkategória menü problémák:
      • Túl kevés kategória van a termékkategóriáknál, bővíteni kell.
      • Túl sok kategória van a termékkategóriáknál, csökkenteni kell.
      • Rossz elnevezések szerepelnek a termékkategóriákban, mivel nem történt az elnevezések véglegesítése során alapos kulcsszókutatás.
      • Nem lett átgondolva a termékkategóriák neve, így egyes termékek esetében lehetetlen eldönteni, hogy melyik kategóriába kellene, hogy kerüljenek.
      • Annyira sok a kategória típus, hogy egy termék több helyen is szerepel, ami negatívan befolyásolja a kiválasztási folyamatot, összezavarja a felhasználókat.
      • Nem igazán lehet egyszerűen bővíteni alkategóriákkal a termékmenüt, mert rossz volt az alapvető elgondolás
    • Ikonos menü problémák:
      • Mivel senki sem használja a termékösszehasonlítót vagy a kedvenceket, ezek igazából csak foglalják a helyet. De ha kivesszük, borul vele a dizájn. → Újra kell gondolni az ikonos menü szerepét.

A fenti példákból jól látszik, hogy számos oka lehet annak, ha egy régi webshop új URL struktúrát szeretne, hiszen amit 10 éve megcsinált, mára lehet, hogy elavult, illetve a versenytársak miatt muszáj egy új típusú hierarchia kialakítása.

Az is előfordulhat, hogy a cég IT kivitelező céget váltott, és a régi URL szerkezetben olyan elemek vannak, ahol nincs már tartalom, de úgymond “beragadt” néhány termékkategória, amely mögött nincs, és nem is lesz többet termék. Ezt nyilván ki kell törölni, de lehet, hogy a régi adminban ezt nem lehet megoldani.

Milyen legyen az új URL struktúra?

Fontos az új URL struktúra kialakítása előtt megnézni azt, hogy mit tervez a cég a jövőben, mennyivel lesz több típusú termék, esetleg melyek lesznek azok a termékek, amelyek többet nem szerepelnek majd a kínálatban, úgymond kifutó termékek ezek, és nem érdemes rájuk pazarolni egy friss menüpontot.

Az új URL struktúra a következő követelményeknek kell megfeleljen:

  • Logikus
  • Egyből átlátható
  • Könnyen értelmezhető
  • Egyértelmű
  • Nem túl részletes, de nem túl egyszerű → aurea mediocritas megtalálása a cél
  • Mobilon könnyű kezelni
    • Nem ugrál jobbra-balra a menü a navigáció során
    • Elegendő hely van arra, hogy egy menüpontot érintsünk meg, ne pedig egyszerre kettőt a helyhiány miatt.
    • Legyen felhasználóbarát a kialakítása, azaz kövesse azokat a méreteket, amelyek optimális használatot eredményeznek kisebb képernyős mobilok esetében.
  • Könnyen lehet a jövőben módosítani (törölni vagy új kategóriákat létrehozni), mellyel elkerülhető egy újabb URL struktúra váltás.

Nézzük meg a konkurenciát

Nem bűn megnézni, hogy hogyan oldja meg a konkurencia a menüszerkezet kialakítását, hiszen lehet, hogy lesz, amivel egyetértünk majd, de lehet, hogy lesz olyan, ami abszolút tiltólistás lesz a mi szemszögünkből.

Fontos az is, hogy ne akarjunk futurisztikusan új típusú menüszerkezetet kialakítani, ugyanis az interneten kialakult már egy íratlan szabály arról, hogy hogyan “illik” kinéznie egy menünek.

Ha túlbonyolítjuk, illetve olyan újításokat teszünk bele csak azért, hogy “kitűnjünk” a tömegből, azzal rossz felhasználói élményt okozunk, mert az újítás összezavarja majd a felhasználókat.

A termékkategória legyen a bal felső sarokban, a regisztráció / bejelentkezés pedig a jobb felsőben. Ne cseréljük fel, mert ez negatív felhasználói élményt okoz. Igyekezzünk hagyományosan, logikusan és egyszerűen kialakítani a menüt, mert nem ettől lesz egyedi a webshop, hanem mert segítőkész az ügyfélszolgálat, ingyenes x ezer Ft felett a szállítás, mert kihagyhatatlan lehetőségeket rejt a törzsvásárlói program, stb.

A menüszerkezet nem játék, ne akarjunk ezzel kitűnni a tömegből, mert csak összezavarjuk a felhasználót. A menüszerkezet nem “csalogató” elem, hanem egy logikus, könnyen átlátható és hasznos navigációs része a webshopnak.

Tehát csak azért, mert a konkurencia felcserélte a jobb oldali menüt a bal oldalira, nekünk ezt nem kell követnünk, hagyjuk, hogy az ő felhasználó érezzék azt, hogy itt valami nem stimmel. A miénknek nem kell kaotikusnak lennie, illetve szembe mennie az árral.

Hogy néz ki egy optimális menüszerkezet?

Szöveges menü

Minél több információ van egy vállalatról a szöveges menüben, annál megbízhatóbbnak tűnik a weboldal mind a keresőmotorok (Google, Bing, Yahoo, stb.), mind a felhasználók körében. Ilyesmire gondolunk:

  • Rólunk
    • A csapat / Munkatársaink
      • Képekkel, pozíció megnevezéssel, néhány mondattal → bizalomkeltés növelése
    • Vállalatunk története
    • Vállalatunk jövőképe
    • Környezettudatosság
    • Társadalmi szerepvállalás
    • Jótékonysági programjaink
  • Törzsvásárlói program
    • Állandó kedvezmények
    • Ajándékutalványok
    • Nyereményjátékok
  • Szállítási információk
    • ABC szállítás
    • DEF csomagpont
    • GHI futárszolgálat
    • Ingyenes szállítási lehetőségek X ezer Ft felett
  • Fizetési módok
    • Bankkártya
    • Előre utalás
    • Utánvét
      • Készpénz
      • Bankkártya
  • Rendelés
    • Rendeléssel kapcsolatos GY.I.K.
    • Rendelés követése
    • Rendelés lemondása
    • Rendelés módosítása
  • Mérettáblázat
    • Ruhák
    • Cipők
    • Kiegészítők
  • Garancia
    • Termék visszaküldése
    • Nem lett jó a méret / Termékcsere
    • Sérült termék bejelentése
    • Visszatérítési információk
  • ÁSZF
  • Jogi nyilatkozat
  • Hírlevél feliratkozás
  • Kapcsolat
    • Üzleteink
    • Elérhetőségek

A szöveges menü bármilyen sok almenüpontot tartalmazhat, egészen addig, amíg a felépítése logikus marad. Ez csak egy példa, de ez igen részletes, és egy ilyen nagy szöveges menü remekül mutat egy középvállalat vagy multi webáruházában.

Termékmenü

  • Női / Férfi / Gyerek / Bébi
    • Lábbeli
      • Csizma
        • Bokacsizma
        • Térdig érő csizma
        • Combcsizma
      • Magassarkú cipő
      • Lapos talpú utcai cipő
      • Balerina
      • Sneakerek és edzőcipők
      • Mokaszin
      • Szandál
      • Papucs
      • Otthoni cipő
    • Ruházat
      • Ruhák
      • Pólók és felsők
      • Ingek és blúzok
      • Nadrágok
      • Farmerek
      • Pulóverek és kapucnis pulóverek
      • Dzsekik és blézerek
      • Kabátok
      • Kötöttáru és kardigánok
      • Fürdőruhák
      • Sportruházat
      • Szoknyák
      • Rövidnadrágok
      • Kezeslábasok
      • Fehérneműk
      • Hálóruházat és otthoni öltözékek
      • Zoknik és harisnyanadrágok
    • Kiegészítők
      • Táskák és bőröndök
      • Pénztárcák és kártyatartók
      • Sapkák és fejkendők
      • Sálak
      • Kesztyűk
      • Övek
      • Ékszerek
      • Órák
      • Napszemüvegek
      • Esernyők
      • Egyéb

Hagyjuk a részleteket a szűrési feltételeknek

Felmerülhet a kérdés, hogy miért nem mentünk bele a részletekbe a cipőknél. Pl.: miért nincs western csizma? Miért nincs nyitott orrú cipő? Miért nincs tűsarkú körömcipő? A válasz igen egyszerű: ezt majd a szűrők elintézik.

Amikor azt mondtuk, hogy ne bonyolítsuk túl a menüszerkezetet, pont ezt értettük alatta, hiszen ha van szűrő, a vásárló úgyis eldönti majd, hogy egy pink tűsarkú kerekorrú bőr bokacsizmát keres, vagy pedig egy barna hegyesorrú szögletes sarkú velúr bőr combcsizmát.

Kész a menüszerkezet, jöhet az élesítés – 301-es átirányítás

Ha átgondoltuk a menüszerkezetünket, és sikerült beletenni legalább egy helyen egy “egyéb” menüpontot, ahova a szezonális, “eldönthetetlen” kategóriájú termékek kerülnek majd, indulhat egy alapos kulcsszókutatás és konkurenciaelemzés, hogy pontosan milyen elnevezéseket használjunk az új URL struktúra kialakítása során.

Ha konkretizáltuk, és sikerült minden termékhez hozzáadni a passzoló szűrési feltételeket, 301-es átirányításokkal indulhat is az élesítés.

Rizikós egy teljes URL struktúra váltás, de nem lehetetlen, ha jól használjuk mellé az online marketinget

Fontos, hogy amikor egy ilyen hatalmas méretű URL struktúra változást hajtunk végre, akkor a marketinggel “nyomjunk” egy kicsit az eseményen, hiszen ilyenkor annak ellenére, hogy a 301-es átirányítások során hozzuk magunkkal az eddig szerzett linkek értékeit, mégis lehet, hogy kicsit lejjebb megy az oldal a nagy átalakítás miatt a keresők organikus találatai között.

Emiatt az élesítést követően szinte azonnal érdemes új hirdetéseket indítani, hogy a különféle marketing kampányokkal tudjuk segíteni azt, hogy az új oldalon lehetőleg még több vásárló legyen, valamint továbbra is biztosítani tudjuk így a folyamatos látogatottságot, ami egy ilyen nagy váltás esetében csökkenhet.

Ez természetesen egy átmeneti állapot, mely néhány hónapot vesz igénybe, hogy az összes új oldalt rendesen indexelje a Google, emiatt lényeges az, hogy a technikai SEO stratégiát ilyenkor mindig segítse ki egy online marketing kampány is, hogy az átmeneti időszak ne járjon profit-kieséssel, hanem folyamatos növekedéssel.

Ha úgy érzed megkeresnél minket:

Inkább írok!




    Melyik szolgáltatásunk érdekel?
    Keresőoptimalizálás
    Facebook hirdetés
    Google Ads
    Pr cikkek, szövegírás
    Linképítés
    Weboldal készítés
    Webáruház készítés

    Kötelező jóváhagyni a Felhasználási feltételeket
    és az Adatkezelési tájékoztatót!

    Elolvastam, megértettem, elfogadom

    Please prove you are human by selecting the car.