Lokális kulcsszavak szerepe a helyi SEO-ban
Elsőre talán meglepő adat, ám a felhasználók túlnyomó része (több, mint háromnegyedük) a Google keresőjének segítségével kutatja fel a különféle helyi információkat is. Mit jelent ez a gyakorlatban? Tulajdonképpen azt, hogy a látogatók azért is a keresőmotorhoz nyúlnak, hogy kikeressék a közelükben található vállalkozásokat, szolgáltatások igénybevételéhez, vagy épp termékek vásárlásához.
Ennek tükrében nem is lehet kérdéses, mekkora jelentőséggel bír, hogy oldalunk ilyenkor megjelenjen a találati listán. Ahhoz, hogy ezt elérjük, feltétlenül helyi, azaz lokális kulcsszavak célzott használatára lesz szükség, így elősegítve a rangsorolás optimalizálását.
Mik azok a lokális kulcsszavak és miért lényegesek?
Amikor honlapunk keresőoptimalizálását végezzük, az egyik alapvető és első lépés, az általános kulcsszókutatás. E folyamat során meghatározzuk, mik azok a kifejezések, amelyek pontosan körülírják azokat a típusú szolgáltatásokat, vállalkozásokat, amivel mi magunk is rendelkezünk. Szép számmal akadnak olyan esetek, amikor elegendő ezt az egy módszert alkalmazni, például mert egy globális cégről van szó, amelynek nincs helyi érdekeltsége.
Ugyanakkor gyakorta kulcsfontosságú, hogy célzottan elérjük a közelünkben tartózkodó érdeklődőket, hiszen egy pékség, egy cipész, vagy épp villanyszerelő esetében kardinális a távolság. Ilyenkor válik szükségessé a helyi kulcsszókutatás. Ennek során megkeressük azokat a lokális kulcsszavakat, amelyek megmutatják nekünk, az érdeklődők általában hogy keresnek egy, a miénkhez hasonló vállalkozásra.
![SEO kulcsszó kutatás](https://www.seo101.hu/wp-content/uploads/2013/05/kulcsszo-kutatas-590x460.jpg)
A két módszer közt a legnagyobb különbséget a kulcsszavak szerkezete jelenti. Nézzünk egy példát.
A “legfinomabb tea”, vagy épp a “konnektor cseréje” egyaránt általános kulcsszónak tekinthető, ezzel szemben a “teázó Pécsen”, vagy a “villanyszerelő a közelemben” már lokális, azaz helyi kulcsszó. Szolgáltatóként ilyen esetekben az a cél, hogy az utóbbiakra mindenképpen jelenjünk meg a találati lista elején, tekintve, hogy elsősorban ezek azok a keresések, amelyek mögött valódi vásárlói akarat áll.
Keresési szándék lokális kulcsszavak esetében
Az tehát jól látszik, hogy a helyi szándék szinte minden esetben arra utal, hogy az érdeklődő a földrajzilag a közelében elhelyezkedő találatokra kíváncsi. Szerencsére a Google keresőmotorja igen precízen meg tudja határozni, hogy valaki általános információkra kíváncsi, vagy kifejezetten helyi vállalkozásokat keres épp. A folyamat során a keresési előzményeket, az aktuális tartózkodási helyet és természetesen a vállalkozás típusát is figyelembe veszik, lévén ez utóbbi alapvetően mindig helyi szándékra mutat.
Fontos azonban egyaránt kellő hangsúlyt fektetnünk az implicit és explicit lokális kifejezésekre is. Nézzünk ismét egy példát.
Az “éttermek” éppúgy helyi keresés (csak a pozíció pontos meghatározása nélkül), ahogy a “Pécs éttermek”, vagy az “éttermek Pécsen” kifejezések. Mindkét eset helyi keresési szándékot mutat, ezért figyelni kell rá, hogy szolgáltatásunk mindegyikre optimalizálva legyen.
Lokális SEO helyi kulcsszavak segítéségével
A helyi keresőoptimalizálás egy több lépésből álló folyamat. Ennek fontos része a Google Cégprofil használata, erre már idejekorán érdemes nagy figyelmet fordítani, hiszen így a találati lista tetején lévő Helyek szekcióban is megjelenhetünk.
Minden adatot adjunk meg precízen, és a leírást a vállalkozásra jellemző helyi és általános kulcsszavak segítségével írjuk meg. Töltsünk fel fényképeket is, ez ugyanis nagyban segíti az érdeklődőket és személyesebbé teszi profilunkat. Emellett természetesen kiemelt jelentőséggel bír honlapunk tartalmi optimalizálása is.
![Google Cégem](https://www.seo101.hu/wp-content/uploads/2017/12/Google-Cegem.png)
Lokális kulcsszókutatás
Ilyenkor a legfőbb feladatunk felkutatni azokat a kifejezéseket, amelyekkel célzottan helyi vásárlókat szerezhetünk. Ennek első lépése a fő kulcsszavak meghatározása. Ezek jellemzően olyan kifejezés(ek), amelyek leginkább leírják az általunk kínált szolgáltatást.
Ilyen lehet például a “kínai étterem”.
Ez jelenti a kiindulópontot a kulcsszótervező eszköz használatához. A következő lépésben ezt a fő kifejezést felhasználva kell felkutatni azokat a kifejezéseket, amelyek jóval specifikusabban írják le vállalkozásunkat. Remek példa erre a “kínai étterem a közelemben”, vagy épp a “kínai étterem Pécsen”. Bizonyos struktúrák alkalmazásával jelentősen leegyszerűsíthetjük ezt a folyamatot, például a következőképp összeállítva a kulcsszavakat a keresés során:
- [kínai étterem] Pécsen
- [kínai étterem] Pécs
- Pécs [kínai étterem]
- A legjobb [kínai étterem] Pécsen
A zárójelbe mindig helyettesítsük be az adott vállalkozás típusát/terméket/szolgáltatást, függően attól, milyen területen tevékenykedünk.
Kulcsszókutatásra nyugodtan használhatjuk a Google Ads beépített eszközét, ráadásul ennyi kiinduló kifejezést követően már jó néhány ajánlatot is kapunk majd, így jóval egyszerűbb lesz tovább ötletelnünk.
A helyi kulcsszavak megválasztása
Gyakorta előfordulhat, hogy túl sok kifejezést kapunk, ezért aztán elengedhetetlen lesz felállítani valamiféle fontossági sorrendet. A legfőbb kérdés, hogy ez milyen szempontok alapján történjen. Több módon is szűrhetünk, ám az alábbi a tényezőkre mindenképpen nagy figyelmet kell fordítani.
A hely precíz meghatározása
Függően attól, milyen terméket, szolgáltatást szeretnénk értékesíteni, adott az a földrajzi távolság, amin belül ezt ésszerű módon és költséghatékonyan meg tudjuk tenni.
Ennek meghatározása a mi feladatunk, hiszen nekünk kell eldönteni, milyen körben szeretnénk hirdetni.
Ha például Pécsen dolgozunk villanyszerelőként, akkor nem biztos, hogy kizárólag a városon belül vállalunk ügyfeleket, ám meglehet, hogy 100 kilométerre már nem szeretnénk elutazni.
Ilyenkor tanácsos lehet Baranya vármegyét, illetve a környező településeket, városokat is célozni a helyi kulcsszavak keresésénél.
Fókuszáljunk a kapcsolódó kulcsszavakra
A kulcsszókutatás során előbb-utóbb számtalan olyan kifejezés felbukkan majd, ami hellyel-közzel kapcsolódik vállalkozásunkhoz, és talán jó ötletnek tűnhet mindre optimalizálni.
Egy bizonyos szám felett azonban ez technikailag sem igazán lehetséges, legalábbis szinte biztosan nem költséghatékony. Ezért a kulcsszavak szelektálásánál a relevanciára is nagy hangsúlyt kell fektetni.
Egyrészt így könnyebb dolgunk lesz a tartalom precíz összeállításánál, ám legalább ilyen fontos az is, hogy csak azokat a látogatókat érjük el, akik valóban a mi szolgáltatásunk iránt érdeklődnek.
Ezzel jelentősen csökkenthetjük a visszapattanási arányt is, ami a Google szemében is pozitívum. Itt is aranyszabály, hogy nem a látogatók száma, hanem minősége az elsődleges.
![kulcsszavak](https://www.seo101.hu/wp-content/uploads/2013/05/kulcsszavak-613x460.jpeg)
Keresési számok, kulcsszó nehézség
Az előző két pontban felsorolt szempontok alapján eljárva már egy elég jól letisztázott, releváns elemeket tartalmazó kulcsszólistát kapunk. Előfordulhat azonban, hogy még így is túlságosan sok kifejezéssel kellene dolgoznunk.
Ilyenkor a sorrendet a keresési szám, illetve a helyi kulcsszó nehézsége határozhatja meg.
Ezeket az adatokat a Google Ads kulcsszótervezőjében is megtaláljuk, de speciális SEO szoftverek segítségével ekkor még a keresési szándék, valamint a kattintási potenciál is ellenőrizhető utólag, akár tömegesen is.
Tartalomgyártás lokális kulcsszavakra építve
A lokális SEO utolsó lépését az összeállított kulcsszólista gyakorlati alkalmazása jelenti.
Ennek folyamán azokat a kifejezéseket, amelyekre magas pozícióban szeretnénk rangsorolni, honlapunk egy-egy aloldalához rendeljük.
A helyi kulcsszavak megfelelő intenzitású, és elhelyezésű szerepeltetése kulcsfontosságú annak érdekében, hogy a Google precízen meghatározhassa annak relevanciáját az egyes keresések kapcsán.
Kardinális jelentőséggel bír továbbá, hogy ez a lépés jól megtervezetten történjen, hiszen a különféle hibák itt akár visszás eredményekhez, pozíció csökkenésekhez, duplikált tartalom megjelölésekhez vezethetnek.
Fontos a tartalom strukturálása, természetesen a kulcsszó kannibalizmus elkerülésével. Tekintettel arra, hogy ez egy rendkívül összetett, nagy tapasztalatot igénylő folyamat, érdemes ezt szakemberekre bízni.
Így jóval hamarabb láthatunk eredményeket és biztosan elkerülhetjük a komoly következményekkel is járható hibákat.