SEO kulcsszókutatás ChatGPT segítségével

A kulcsszókutatás a SEO egyik legfontosabb eleme.

A sikeres kulcsszókutatás, mint tudás, kardinális fontosságú az eredményes online jelenléthez, hiszen csak ennek maximális kiaknázásával érhetjük el a megfelelő célközönségünket.

Bár a folyamat nélkülözhetetlen a sikeres SEO kapcsán, kétségtelenül idő- és energiaigényes – arról nem is beszélve, ha nem tudjuk, hogyan fogjunk hozzá, könnyen káoszba torkollhat a kísérlet.

Az AI-eszközök (például a kulcsszókutatás ChatGPT segítésével) azonban segítenek leegyszerűsíteni ezt a munkát, lehetővé téve, hogy gyorsabban és hatékonyabban végezzük el a kutatást.

Mostani írásunkban döntően a ChatGPT bevonását vesszük górcső alá a kulcsszókutatás kapcsán, gyakorlati prompt-okkal megfűszerezve mondanivalónkat.

Kulcsszókutatás ChatGPT bevonásával: miért érdemes AI-t használni?

A kérdést inkább így lenne helyes feltenni: Miért hagynád ki az AI nyújtotta lehetőségeteket a kulcsszókutatásban?

Segítségével ugyanis tetemes mennyiségű időt spórolhatsz meg, és szinte percek alatt megérthetsz egy teljes témát, amit korábban órákba telt volna egyáltalán kisilabizálni.

Nemcsak kulcsszóötletek generálására, de long-tail kifejezések előállítására, meglévő szövegek kulcsszóelemzésére és a keresési szándék alapján történő osztályozásra is bevethető a mesterséges intelligencia.

Mielőtt azonban rátérnénk a konkrét parancsokra, fontos hangsúlyozni, hogy a ChatGPT és társai nem helyettesítik a hagyományos kulcsszókutató eszközöket, és nem szabad figyelmen kívül hagyni a bevált módszereket sem!

A ChatGPT kiváló eszköz a kulcsszókutatás első lépésében, azaz a témaötletelésben és inspirációgyűjtésben – és itt jön a nagybetűs DE -, fontos megérteni, hogy „csupán” egy nagy nyelvi modell, amelyet hatalmas mennyiségű adat alapján képeztek ki arra, hogy pontosan megjósolja, melyik szó következik egy adott mondatban.

Röviden: nem rendelkezik valódi kulcsszókutatási képességekkel. Viszont, ha jól tesszük fel neki a kérdést, segít elindulni az úton, brainstorming-ra pedig több, mint tökéletes.

A nulladik lépés: a SEO kulcsszókutatás stratégiája

Mielőtt bárminek is nekiesnénk, üljünk le egy pillanatra és gondolkodjunk: alakítsuk ki a stratégiánkat!

  • Ki a célközönség?
  • A célközönség pontosan milyen jellegű keresési szándékát szeretnénk kielégíteni?
  • Milyen eredményt várunk egyáltalán a keresőoptimalizálástól?

A ChatGPT akkor tud igazán hatékonyan segíteni, ha konkrét kérdéseket teszel fel neki – ha homályosan fogalmazol, ne várj konkrét választ.

Legjobb ChatGPT-kulcsszókutatási parancsok

Megvan a fő vezérfonal, amely mentén elindulnál? Nagyszerű! Vágjunk is bele, és nézzük meg, hogyan lehet okosan használni a GPT-t a kulcsszókutatás megalapozására!

Az egyszerűség kedvéért cikkünkben a „SEO” témát választottuk, hogy bemutassuk ezeket a parancsokat.

Kulcsszóötletek generálása egy adott téma alapján

Prompt: „Melyek a(z) {X} legnépszerűbb altémák a(z) {Téma} kapcsán?”

kulcsszóötletek generálása

Az első parancs célja, hogy képet adjon a réspiacról.

Ahogy a fentiekben is látható, a ChatGPT remekül felosztotta az SEO-t 4 alappillérre: on-page, off-page, technikai SEO és helyi keresőoptimalizálás.

A következő parancs lényege, hogy az egyik fenti témát, amit a ChatGPT javasolt, tovább bontsuk altémákra. Ezt ezzel a paranccsal tegyük:

Melyek a(z) {X} legnépszerűbb altémák a(z) {Altéma} kapcsán?

Mi a kulcsszókutatást választottuk példaként:

„Melyek a legnépszerűbb altémák a kulcsszókutatással kapcsolatban?”

melyek a legnépszerűbb altémák
melyek a legnépszerűbb altémák SEO kapcsán

Ha túl hosszúnak érzed a választ, és azt szeretnéd, hogy a ChatGPT anélkül adjon meg kulcsszavakat, hogy mindegyiket részletesen leírná, használd az alábbi parancsot:

„Listázd leírás nélkül a(z) {X} legnépszerűbb kulcsszavakat a(z) {X} témához!”

Avagy:

„Listázd leírás nélkül a(z) 10 legnépszerűbb kulcsszót a ‘SEO’ témakörében!”

Kipróbáltuk, ezt a választ kaptuk:

10 legnépszerűbb kulcsszó a SEO témakörében

A kulcsszavakat tovább bővítheted hosszabb, úgynevezett long-tail kulcsszavakká. Ehhez használd az alábbi parancsot:

„Listázd leírás nélkül a(z) {X} legnépszerűbb long-tail kulcsszót a(z) „{X}” témában!”

Példa:

„Listázd leírás nélkül a 10 legnépszerűbb long-tail kulcsszót a „SEO” témában!”

long-tail kulcsszó SEO témában

És ez még nem minden, ez csupán a jéghegy csúcsa! Kérheted ugyanis a ChatGPT-t, arra is, hogy listázza egy adott téma szemantikailag kapcsolódó kulcsszavait és entitásait is!

Próbáld ki ezt a parancsot:

„Listázd leírás nélkül a(z) {X} témához kapcsolódó szemantikai kulcsszavakat és entitásokat!”

Példa:

„Listázd leírás nélkül a „SEO” témához kapcsolódó szemantikai kulcsszavakat és entitásokat!”

szemantikus kulcsszavak és entitások

Tipp: A “Hagyma-módszer” alkalmazása a kulcsszókutatásban

Ha elégedett vagy a fenti, több különálló paranccsal, kombináld őket egyetlen átfogó prompt-ba! Ezzel nemcsak időt takarítasz meg, de a teljes folyamatot is egyetlen lépésben lefuttathatod.

Fogod tehát a fentiekben feltett kérdéseket, és egyesíted őket – így:

„Hajtsd végre az alábbi lépéseket egyenként:

  1. Add meg a négy legnépszerűbb altémát a SEO-val kapcsolatban.
  2. Add meg a négy legnépszerűbb altémát a kulcsszókutatás kapcsán.
  3. Listázd leírás nélkül az öt legnépszerűbb long-tail kulcsszót a „kulcsszó szándék típusai” témában.

És láss csodát: ezzel a módszerrel minden szükséges adatot egyszerre gyűjthetsz össze!

Az alábbi minta alapján egyszerre több lépést is elvégeztethetsz a ChatGPT-vel, egyértelműen meghatározva a sorrendet:

Példa parancs:

„Hajtsd végre az alábbi lépéseket egymás után: 1. lépés, 2. lépés, 3. lépés, 4. lépés.

  1. lépés: Generálj választ a 3 legnépszerűbb altémára a(z) {Téma} kapcsán.
  2. lépés: Generálj 3 további altémát mindegyik válaszhoz.
  3. lépés: A fenti válaszok alapján listázd le leírás nélkül a 3 legnépszerűbb kulcsszót.
  4. lépés: A megadott kulcsszavakhoz generálj 3 long-tail kulcsszót.
  5. lépés: Az egyes long-tail kulcsszavakhoz listázd le leírás nélkül a 3 legnépszerűbb szemantikailag kapcsolódó kulcsszót és entitást.

Komplex kulcsszókutatási folyamat egyetlen parancsba sűrítve

Ezzel a módszerrel a ChatGPT egymás után végrehajtja a teljes feladatot, kezdve a fő altémákkal, majd tovább haladva a long-tail kulcsszavakig és azok szemantikai összefüggéséig.

Az alábbi lépések segítségével egyszerűen generálhatsz kulcsszóötleteket egy adott kérdés alapján, például „Mi az a SEO?” kérdésből kiindulva.

Példa parancs:

„Hajtsd végre az alábbi lépéseket egymás után: 1. lépés, 2. lépés, 3. lépés és 4. lépés.

  1. lépés: Generálj 10 kérdést a(z) „{Kérdés}” témában!
  2. lépés: Generálj további 5 kérdést a(z) „{Kérdés}” témában, amelyek nem ismétlik az előzőeket.
  3. lépés: Generálj még 5 kérdést a(z) „{Kérdés}” témában, amelyek nem ismétlik az előzőeket.
  4. lépés: Az 1., 2. és 3. lépések alapján állíts össze egy végső listát a kérdésekből, elkerülve a duplikációkat vagy a szemantikailag hasonló kérdéseket.”

Miért hasznos ez?

  • Kreatív tartalomkészítéshez: sokféle szempontot érinthetsz a témában, amely hasznos blogbejegyzésekhez, GYIK-hoz vagy tartalomstratégiához.
  • Kulcsszókutatáshoz: az egyedi és releváns kérdésekből könnyen származtathatsz kulcsszavakat és long-tail kulcsszavakat.
  • Redundancia elkerülése: a végső lépés biztosítja, hogy a lista tiszta, releváns és átfedések nélküli legyen.

Példa eredménye:

kérdések SEO témakörében

Betűleves – nem is annyira „borult” ötlet?

Talán elsőre annak tűnik, de, ahogy az angol mondja, „hear me out”.

A „betűleves” módszer manuálisan is működik, még kulcsszókutató eszköz használata nélkül is, amelynek során úgy generálhatunk kulcsszóötleteket, hogy a Google automatikus kiegészítés funkcióját vesszük alapul, A-tól Z-ig haladva.

betűleves SEO módszer

… és így tovább, az egyes betűkön végigzongorázva…

Ezt a módszert ChatGPT-vel is elvégezheted.

Példa parancs:

„Adj népszerű kulcsszavakat, amelyek tartalmazzák a „SEO” kulcsszót, és a következő szó első betűje „a”!”

SEO kulcsszókutatás AI-val

„Hagymázzuk meg” ezt is!

Avagy a Hagyma-módszer alkalmazása egyetlen parancsban.

Példa parancs:

„Adj öt népszerű kulcsszót, amelyek tartalmazzák a „SEO” szót, és a következő szó első betűje „a”. Miután befejezted, adj öt további népszerű kulcsszót, amelyek tartalmazzák a „SEO” szót, és a következő szó kezdőbetűje „b”-től „z”-ig halad.”

Kulcsszóötletek generálása felhasználói személyiségek (perszónák) alapján

A kulcsszókutatás során a felhasználói típusok, személyiségek, aka perszónak megértése elengedhetetlen, hogy pontosan célozhassuk meg a kívánt közönséget, és fókuszált maradjon a kutatás. Természetesen a GPT ebben is besegít, így:

Példa parancs:

„A(z) „{Téma}” kapcsán listázz 10 kulcsszót minden egyes felhasználói perszónatípushoz!”

felhasználói perszónatípus 1
felhasználói perszónatípus 2
felhasználói perszónatípus 3
felhasználói perszónatípus 4

Ezt folytatva:

Példa parancs:

„Az egyes perszónákhoz fent felsorolt kérdésekhez listázd a kulcsszavakat, valamint a long-tail kulcsszavakat, és rendezd őket egy táblázatba!”

táblázatba rendezett kulcsszavak ChatGpt-vel 1
táblázatba rendezett kulcsszavak ChatGpt-vel 2

Kulcsszóötletek generálása ChatGPT-vel a keresési szándék és felhasználói perszónák alapján

Nem árulunk el titkot azzal, ha kijelentjük: a kulcsszókutatás első lépése annak megértése, hogy a célcsoportod milyen kulcsszavakat fog jó eséllyel beütni a keresőbe.

A következő lépés pedig a keresési szándék feltérképezése ezek mögött a kulcsszavak mögött, valamint annak meghatározása, hogy melyik tartalomformátum működhet a legjobban a saját személyre szabott esetünkben.

Példa:

Adott egy vállalkozó, aki most csöppent bele a SEO világába – őt valószínűleg az érdekli, hogy „Mi az a SEO?”

Azonban, ha ugyanez a vállalkozó már alaposabban belemerült a témába, és közelebb van a vásárlási tölcsér végéhez, akkor valószínűleg olyan kulcsszavakra keres rá, mint például „legjobb SEO ügynökségek.”

A ChatGPT segítségével bármilyen téma és célzott felhasználói perszóna alapján kérhetsz ötleteket. A lényeg valójában az, hogy mindig gondold végig a saját céljaidat – emellett pedig helyezkedj egy kicsit bele a másik fél szerepébe, a felhasználói szándékot alaposan górcső alá véve.

SEO példa:

„A(z) „{Téma}” kapcsán listázz 10 kulcsszót az egyes keresési szándéktípusokhoz, amelyeket egy {Célzott perszóna} kereshet.”

ChatGPT használata kulcsszókutatási adminisztratív feladatokhoz

ChatGPT használata kulcsszó-kategorizáláshoz

A címszereplő nagy nyelvi modell egyik hasznos felhasználási területe a kulcsszavak kategorizálása.

Korábban képletekkel kellett dolgozni táblázatokban, és órákat rááldozni arra, hogy manuálisan szűrjük és kategorizáljuk a kulcsszavakat.

A ChatGPT viszont nagyszerű társ ennek gyorsabb és egyszerűbb megoldásában.

Példa:

Tegyük fel, hogy kulcsszókutatást végeztél egy profi kulcsszókutató eszközzel, most pedig van egy kulcsszólistád, amelyet kategorizálni szeretnél.

Az alábbi parancsot használhatod a kulcsszavak kategorizálására és strukturált táblázat létrehozására:

„Szűrd az alábbi kulcsszólistát kategóriák, célzott perszóna, keresési szándék, keresési volumen és nehézségi szint alapján, majd adj hozzá egy hatoszlopos táblázatot:

  • Kulcsszólista – [KULCSSZÓLISTA],
  • Kulcsszó keresési volumene – [KERESÉSI VOLUMENEK],
  • Kulcsszó nehézségi szintje – [NEHÉZSÉGI SZINTEK].”
kulcsszószűrés AI-val

Tipp: Add meg a kulcsszó metrikákat, amiket korábban kinyertél a kulcsszókutató eszközökből, mert a ChatGPT által generált keresési volumenszámok jelentősen pontatlanok.

ChatGPT használata kulcsszó-klaszterezéshez

A ChatGPT másik hasznos alkalmazása a kulcsszókutatásban a kulcsszavak klaszterezése.

Több kulcsszónak ugyanis hasonló a keresési szándéka, és a kapcsolódó kulcsszavak csoportosításával rájöhetsz, hogy egyetlen tartalom több kulcsszót is célozhat egyszerre.

Azonban óvatosan kell bánni az LLM (nagy nyelvi modellek (Large Language Models)) adatokra alapozott klaszterezéssel. Előfordulhat ugyanis, hogy amit a ChatGPT hasonló kulcsszóként csoportosít, az nem egyezik sem a SERP eredményekkel, sem a felhasználói szándékkal. Mindezek ellenére jó kiindulópont lehet.

Beszéljünk egy kicsit még a hátrányokról

A ChatGPT egyik legnagyobb hátránya a kulcsszó-klaszterezésnél az, hogy korlátozott mennyiségű kulcsszó adatot tud kezelni a memóriahatárai miatt.

Ezért nagy mennyiségű kulcsszó-klaszterezés esetén érdemes egy erre specializált eszközt használni. Viszont kis mennyiségű kulcsszó esetén a nyelvi modell elég jól teljesít.

Kis kulcsszó-klaszterezési példa

Egy remek példa a ChatGPT használatára, ha „People Also Ask” (PAA) kérdéseket szeretnél csoportosítani.

Példa parancs:

„Rendezd az alábbi kulcsszavakat csoportokba szemantikai kapcsolataik alapján, és adj egy rövid nevet minden csoportnak: [PAA LISTA]. Készíts egy kétoszlopos táblázatot, ahol minden kulcsszó külön sorban szerepel.”

kulcsszórendezés ChatGP-vel

Összehasonlító mintázatok

Példa:

Generálj 10 kulcsszót a SEO témában, amelyek tartalmazzák a következőket: “számára, vs, alternatíva, legjobb, top, vélemény.”

kulcsszavak generálása

A chatgpt segíthet a keresési mintázatok kapcsán is

Az egyik leggyakoribb keresési szándék mintázat a „legjobb” szó használatával történik.

Amikor valaki a „legjobb {téma}” kulcsszóra keres, az esetek döntő többségében egy átfogó listát vagy útmutatót keres, amely kiemeli az adott témához kapcsolódó legjobb lehetőségeket, termékeket vagy szolgáltatásokat, azok jellemzőivel, előnyeivel és esetleges hátrányaival együtt, hogy megalapozott döntést hozhasson.

Példa parancs:

„A(z) „[Téma]” témában melyek a 20 legnépszerűbb kulcsszavak, amelyek tartalmazzák a „legjobb” szót?”

ChatGPT kulcsszavak kutatására

Kulcsszavak kinyerése meglévő tartalomból

A ChatGPT-vel nemcsak új kulcsszavakat kutathatsz, de meglévő szövegek elemzésére is használhatod a nagy nyelvi modellt. Például, ha egy versenytárs blogbejegyzését szeretnéd elemezni, másold be a szöveget, és kérdezd meg:

„Melyek a legfontosabb kulcsszavak ebben a szövegben?”

Ez segíthet azon a kifejezések konkretizálásában, amelyekkel a versenytársaid sikeresek.

Kulcsszó-kutatás ChatGPT vs. kulcsszó kutatási eszközök használatával

Ingyenes vs. fizetett kulcsszókutató eszközök

A kulcsszókutató eszközökhöz hasonlóan a ChatGPT-nek is vannak ingyenes és fizetős opciói.

A ChatGPT kizárólagos kulcsszókutatásra való használatának egyik legjelentősebb hátránya azonban a SEO-mérőszámok hiánya, amelyek segítenek az okosabb, pontosabb döntések meghozatalában.

A pontosság javítása érdekében az általa kapott eredményeket a klasszikus kulcsszókutató eszközzel ellenőrizhetjük – vagy fordítva.

Figyelembe kell azonban azt a nem elhanyagolható tényt is, miszerint mennyi időt vesz igénybe a prompt használta, finomhangolása, annak érdekében, hogy megkapjuk a kívánt adatokat – szemben a népszerű kulcsszókutató eszközökben található szűrők használatával.

Ki kell továbbá jelentsük: a ChatGPT, bármilyen okos és gyors, nem helyettesíti a hagyományos kulcsszókutató eszközöket!

Amint az ebben a cikkben is tetten érhető, a kulcsszavak kitalálásától kezdve az adatok és fordítások körüli pontatlanságokig, a ChatGPT hibákat követhet el, amikor kulcsszókutatásra használjuk azt.

Meta leírásokhoz is? Meta leírásokhoz is!

A ChatGPT kulcsszókutatás mellett kiváló eszköz a meta leírások és meta címek készítéséhez, mivel képes gyorsan és kreatívan megfogalmazni releváns, figyelemfelkeltő szövegeket, amelyek megfelelnek a keresési szándéknak.

Csak meg kell adnunk a kulcsszavakat és a weboldal témáját, a modell pedig javaslatokat kínál, amelyek egyszerre informatívak és kattintásra ösztönöznek.

Ezzel időt takaríthatsz meg, miközben biztosítod, hogy a meta leírás és cím vonzó és releváns a célközönség számára.

Futottak még…

Igen, cikkünket kifejezetten a GPT kulcsszókutató lehetőségeit vettük górcső alá, de nem mehetünk el a tény mellett, miszerint számos egyéb AI eszköz is megér egy-egy próbát a munka során.

Néhány ezek közül, a teljesség igénye nélkül:

A Google Trends ingyenes és egyszerűen használható eszköz, amely nem kifejezetten kulcsszókutatásra fejlesztették, mégis hasznos lehet ebben a folyamatban.

Az eszköz segítségével nyomon követhetők a különböző keresési kifejezések népszerűségi trendjei időben és földrajzi helyek szerint.

Ez különösen értékes szezonális kulcsszavak azonosítására vagy összehasonlítására.

Például, ha két különböző kulcsszó közül kell választani, a Google Trends megmutathatja, melyik iránt nagyobb az érdeklődés. Bár a részletessége nem ér fel egy professzionális SEO eszközzel, az adatok alapján hatékony stratégiák építhetők ki.

Google Bard: kulcsszóalternatívák és témák azonosítása

A Google Bard szintén egy mesterséges intelligencián alapuló eszköz, amelyet széleskörű tartalomfejlesztésre terveztek.

Kulcsszókutatás során az eszköz segíthet olyan témák és kifejezések felfedezésében, amelyek a felhasználók által keresett témákhoz kapcsolódnak.

Mivel a Bard folyamatosan tanul és naprakész információkkal dolgozik, releváns alternatív kulcsszavakat és long-tail lehetőségeket nyújthat.

Ez az új trendek vagy a kevésbé versengő keresési kifejezések azonosításában tesz jó szolgálatot.

Google Sheets: kulcsszavak rendszerezése és elemzése

A Google Sheets elsőre nem tűnhet kulcsszókutatásra alkalmas eszköznek, de a megfelelő funkciókkal és bővítményekkel hatékony segítőtárssá válhat.

A Sheets használható kulcsszólisták rendszerezésére, szűrésére és rangsorolására. Továbbá, integrálható külső API-val vagy eszközökkel (például a Google Search Console API), hogy releváns keresési adatokat és forgalmi statisztikákat importáljunk.

Emellett képletek segítségével könnyedén azonosíthatók azok a kulcsszavak, amelyek nagyobb forgalmat generálhatnak vagy kisebb verseny mellett értékes lehetőségeket kínálnak. A Google Sheets tehát egyszerű, mégis erőteljes eszköz a kulcsszókutatás támogatásában.

Kezeljük helyén ezeket a módszereket!

Nem bízhatunk vakon az OpenAI üdvöskéjében – sőt semmilyen más AI eszközben. Az emberi kontroll – és itt az „emberi” alatt tapasztalt szakembert értünk- elengedhetetlen!

Azonban a szóban forgó eszközök „rövidített” utat kínálnak bármely olyan téma megértéséhez, amelyhez kulcsszókutatást kell végezni, és ennek eredményeképpen számtalan órát takaríthat meg a számunkra.

A kulcsszókutatás ChatGPT bevonásával egy jó alap- azonban pontos célzásra, mérőszámok kimutatására és a konkurencia elemzésére viszont kizárólag profi csapatot érdemes megbízni – amilyenek mi is vagyunk!

Ha nem bíznád a véletlenre a sikert, keress minket bizalommal!

Q & A

Használható-e a ChatGPT kulcsszókutatásra?
Igen, a ChatGPT használható kulcsszókutatásra, de manuálisan kell validálni az adatokat más, speciális SEO eszközökkel.
Adhat-e a ChatGPT SEO kulcsszavakat?
Bár a ChatGPT adhat SEO kulcsszavakat ötleteléshez, de nem helyettesíti a dedikált SEO eszközöket.
Hogyan lehet a ChatGPT-t használni niche-kutatásra?
A ChatGPT niche-kutatásra úgy használható, hogy ötleteket generálsz vele piaci trendekről és célcsoportokról.
Képes a ChatGPT online kulcsszókutatást végezni?
Nem, a ChatGPT önmagában nem végez online kutatást, de releváns ötleteket adhat előzetes információk alapján.

Tartalomjegyzék