Kulcsszó típusok a SEO-ban

A kulcsszavak szerepe kiemelt a keresőoptimalizálásban, és az online marketing egyéb területein is. A megfelelő kulcsszavak használata segíthet abban, hogy a weboldalad előrébb kerüljön a Google-ben, megjelenjen a potenciális látogatók számára, így biztosítva a megfelelő forgalmat.

Fontos azonban, hogy nem minden kulcsszó egyforma. Több kulcsszó típust különböztetünk meg, amelyek különféle célt szolgálnak, legyen szó akár rövid távú PPC kampányokról, vagy hosszú távú SEO stratégiáról. Ahhoz, hogy megtaláljuk a leghatékonyabb kulcsszót, ismernünk kell a mögötte rejlő motivációt.

De milyen keresési szándék lehet egy kulcsszó mögött? Mi jellemzi az adott típusokat? Ezekre a kérdésekre kínálunk választ a cikkünkben.

A kulcsszó szerepe és jelentése

Mielőtt rátérnénk a kulcsszó típusokra, nézzük mit is jelent az, hogy kulcsszó.

A kulcsszó egy olyan szó vagy kifejezés, amit a felhasználók beírnak a keresőmotorokba, ha információt, vagy szolgáltatás keresnek, illetve terméket vásárolnak. Ezen szavak és kifejezések segítségével a keresőmotorok, mint például a Google is, rangsorolják a weboldalakat.

A kulcsszavak szerepe azonban nemcsak a keresőoptimalizálás szempontjából kiemelt. A megfelelő kulcsszavak kiválasztása abban is segít, hogy a weboldal tartalma releváns és hasznos legyen a látogatók számára, így növelve a felhasználói élményt.

Éppen ezért fontos, hogy olyan kulcsszavakra optimalizált weboldalt hozzunk létre, amelyek nemcsak a keresési szándéknak felelnek meg, hanem a potenciális látogatók elvárásait is figyelembe veszik.

Ahhoz, hogy az üzleti céljaidnak és a keresleti szándéknak megfelelően válaszd ki a legmegfelelőbb kulcsszavakat, mutatjuk milyen típusok léteznek és milyen célra használhatod őket.

SEO kulcsszavak

A kulcsszavak típusai

A kulcsszavakat többféleképpen is kategorizálhatjuk, akár hosszúságukat, specifikusságukat, vagy a keresési szándékot figyelembe véve. A leggyakoribb kulcsszó típusok:

Keresési szándék szerint:

  • Navigációs kulcsszavak (Navigational keywords)
  • Tranzakciós kulcsszavak (Transactional keywords)
  • Információs kulcsszavak (Informational Keywords)
  • Kereskedelmi vizsgálódásra irányuló kulcsszavak (Commercial Investigation Keywords)
  • Brand kulcsszavak (Brand Keywords)

A kulcsszavak hossza, összetettsége szerint:

  • Short-tail kulcsszavak
  • Long-tail kulcsszavak
  • Middle-tail (midtail, medium tail) kulcsszavak

Felhasználási cél szerint:

  • Elsődleges kulcsszavak (Primary Keywords)
  • Másodlagos kulcsszavak (Secondary Keywords)
  • LSI kulcsszavak (LSI Keywords)

Keresési trendek szerint:

  • Aktuálisan népszerű kulcsszavak („Trending kulcsszavak”)
  • Szezonális kulcsszavak

Földrajzi specifikáció szerint:

  • Lokális kulcsszavak (Local keywords)
  • Globális kulcsszavak (Global keywords)

Verseny alapján:

Ezen kívül verseny alapján is besorolhatjuk az adott kulcsszavakat. Értelemszerűen a besorolás itt teljes mértékben ránk van bízva, de alapvetően a magas és alacsony versenyű kulcsszavakat különböztetjük meg leggyakrabban. (a munkánk során sok esetben akár 10 pontos skálán is értékelni szoktuk a kulcsszavakat a verseny alapján, így ez abszolút szubjektív döntés kérdése.)

Lássuk a kulcsszótípusokat részletesen:

Navigációs kulcsszavak

Olyan kulcsszavak, amelyek egy adott weboldal megtalálását célozzák, például: „SEO101 Keresőoptimalizálás Ügynökség”. Gyakran tartalmaznak márkanevet, vagy weboldal neveket.

Az esetek többségében nincs vele különösebb dolgunk SEO kapcsán, kivéve egy-egy olyan esetet, amikor a konkurens megelőz minket ezekre a kifejezésekre, de ez viszonylag ritkán fordul elő.

Tranzakciós kulcsszavak

Ezek azok a kulcsszavak, amelyek vásárlási szándékot jeleznek, például: “ablak vásárlás”, “akciós telefon”. A felhasználók ebben az esetben már vásárlás előtt állnak, konkrét termékeket vagy szolgáltatásokat keresnek. A tranzakciós kulcsszavak magas konverzióas ránnyal bírnak, könnyebb velük célzott forgalmat elérni, azonban nagy ráuk a verseny is.

Kifejezetten fontosak Google Ads hirdetések esetén, de természetesen SEO kapcsán is.

Információs kulcsszavak

Olyan kulcsszavak, amelyek segítségével a felhasználók információkat keresnek egy témáról. Például: “hogyan süssünk piskótát”, vagy akár “SEO tippek”. A cél, hogy a felhasználó választ kapjon a keresett kérdésre vagy problémára. Nem feltétlenül jár vásárlási szándékkal, azonban segít kapcsolatot építeni a felhasználókkal. Különösen fontosak blog oldalakhoz, GYIK aloldalakhoz.

Kereskedelmi vizsgálódásra irányuló kulcsszavak

Olyan felhasználókhoz köthetők, akik szeretnének megvásárolni egy adott terméket, vagy igényelni egy szolgáltatást, azonban még nem hozták meg a végleges döntést. Összehasonlítják az adott termékeket vagy szolgáltatásokat, előkészítik a jól megalapozott döntést. A kereskedelmi vizsgálódásra irányuló kulcsszavak tartalmazzák például az alábbi kifejezéseket: vélemény, ajánlás, összehasonlítás, értékelés stb.

Ha például webáruházad blog oldalára összehasonlító, vagy ajánló tartalmat készítesz, akkor egy CTA (felhívás cselekvésre) gomb segítségével ösztönözheted a felhasználót a következő lépés megtételében.

Brand kulcsszavak

Olyan kifejezések, amelyek tartalmazzák az adott márka nevét. Például: “Nike futócipő”, “Samsung telefon”. Erős vásárlói szándékra és elköteleződésre utalnak. Ezen kulcsszavakkal a felhasználók könnyen és gyorsan megtalálják az általuk keresett brandet és a kapcsolódó termékeket. Fontosak a márka ismertségének növelésében, az online jelenlét megerősítésében.

Egyértelműen az adott brandre történő keresések. Nem tévesztendő össze a navigációs célú kulcsszavakkal, de tény, hogy sokszor hasonlíthatnak. A brand kulcsszavak minden esetben magas konverziós aránnyal bírnak, azonban a Google Ads hirdetések könnyedén elcsábíthatják a felhasználót az eredeti keresési szándékától.

Short-tail kulcsszavak

Olyan egyszerű és általános keresőkifejezések, amelyek mindössze egy-két szóból állnak például: “cipő”, “telefon”, “recept”. Jellemzően nagy keresési volumennel bírnak, azonban nem utalnak pontos szándékra, így nehezebb velük konkrét célcsoportot elérni.

A short-tail kulcsszavakra magas a verseny, nagy a konkurencia, ezért a jó rangsorolás elérése is sokkal nehezebb. Mindenképp hosszútávú SEO stratégiát igényel.

kulcsszavak

Long-tail kulcsszavak

Specifikus, több szóból álló keresőkifejezések, például: “férfi fehér bőr edzőcipő”, “legjobb olcsó okostelefon 2025”.

Kisebb keresési volumennel rendelkeznek, de célzottabbak, egyértelműen tükrözik a felhasználó érdeklődését vagy problémáját.

Alacsonyabb verseny jellemzi őket, ezért az optimalizálás könnyebb. Az ilyen típusú kifejezésekre hatékonyabban rangsorolhat weboldalad a keresőmotorok találatai között.

Gyakran magasabb konverziós arányt eredményeznek, ugyanis specifikus kereséseket tükröznek. Nagyobb eséllyel vezetnek vásárláshoz vagy más konkrét cselekvéshez.

Ideálisak niche piacok vagy részletes tartalmak megcélzására.

Middle-tail kulcsszavak

A fenti két kulcsszó típus közötti arany középút. Gyakorlatilag middle-tail kulcsszavak egyfajta egyensúlyt teremtenek a nagy keresési volumen és a verseny között.

Elsődleges kulcsszavak

Az elsődleges kulcsszó az a legfontosabb kifejezés vagy szó, amelyre egy adott weboldal vagy blogcikk optimalizálva van. Ez határozza meg a tartalom fő témáját, és általában ez az a keresőkifejezés, amelyre a legjobb helyezést szeretnénk elérni a keresőmotorokban.

Másodlagos kulcsszavak

A másodlagos kulcsszavak olyan kifejezések vagy kapcsolódó szavak, amelyek támogatják az elsődleges kulcsszót, de nem feltétlenül azok a fő keresőkifejezések, amelyekre az oldal optimalizálva van.

LSI kulcsszavak

Az LSI kulcsszavak a fő kulcsszó szinonimái, illetve olyan szavak, amelyek jelentésükben kapcsolódnak a fő kulcsszavunkhoz. Például, ha a fő kulcsszó a „digitális fényképezőgép”, akkor LSI kulcsszó lehet a “tükörreflexes fényképezőgép”, “professzionális fényképezőgép”, vagy akár a “fotózás felszerelés” is.

Tartalommarketing szempontból kiemelt fontossággal bírnak. Használatukkal relevánsabb és könnyebben érthető lesz a tartalom mind a Google, mind pedig a felhasználók számára, így biztosítva a jobb helyezéseket a találati listán.

Kulcsszó típusok - LSI kulcsszavak

Brand kulcsszavak

Ha azonban a brand nem elég ismert, az ilyen típusú kulcsszavak nem generálnak jelentős forgalmat, csak azok keresnek rá, akik már ismerik a márkát.

A trending kulcsszavak olyan keresőkifejezések, amelyek egy adott időszakban hirtelen nagy népszerűségre tesznek szert, majd gyakran visszaesik a keresési volumenük. Ezek a kulcsszavak sokszor aktuális eseményekhez, új termékekhez, virális jelenségekhez vagy kulturális trendekhez kapcsolódnak.

Szezonális kulcsszavak

A szezonális kulcsszavak olyan keresőkifejezések, amelyek évente bizonyos időszakokban rendszeresen megugranak, majd visszaesik a keresési volumenük. Ezek előre kiszámíthatók, így könnyebb SEO stratégiát építeni rájuk. Ilyenek például az ünnepek, de a politikai választások is.

Globális kulcsszavak

A globális kulcsszavak olyan keresőkifejezések, amelyek világszerte relevánsak, és nem korlátozódnak egy adott földrajzi területre vagy nyelvre. Ezek a kulcsszavak gyakran univerzális témákhoz, nemzetközi márkákhoz, termékekhez vagy globális trendekhez kapcsolódnak.

Többségük angol nyelvű, és különösen fontosak az e-kereskedelem, technológia, divat és szoftveripar területén. Bár hatalmas keresési volument generálnak, a verseny is rendkívül erős, így nehéz rájuk rangsorolni. Az ilyen kulcsszavak keresési szándéka országtól független, hiszen például egy Apple termék globálisan érdeklődést vált ki, míg egy helyi vállalkozás neve csak egy adott régióban releváns.

Lokális kulcsszavak

Azok a kifejezések, amelyek egy konkrét földrajzi helyet, például egy város vagy régió, kerület nevét tartalmazzák. Leggyakrabban akkor használják a lokális kulcsszavakat, ha valaki konkrét szolgáltatást, vagy üzletet keres az adott területen, például: “fodrász Pécs”, “fogorvos XIII. kerület”.

A kulcsszavak lehetővé teszik, hogy a vállalkozások az adott helyi közönséget célozzák meg, így elérve a releváns vásárlókat vagy érdeklődőket. Különösen fontosak, amikor egy vállalkozás fizikai helyszínen kínálja szolgáltatásait, vagy ha az üzlet egy meghatározott földrajzi helyen működik.

Javítják a SEO-t is, mivel a Google és más keresőmotorok is egyre inkább figyelembe veszik a felhasználó földrajzi elhelyezkedését a keresési eredmények rangsorolásakor. A kifejezések használatával könnyebben megjelenhet vállalkozásod az organikus találatok között a helyi kereséseknél, és nagyobb eséllyel vonzhatja be a környéken élő érdeklődőket.

A lokális kifejezésekre általában alacsonyabb a verseny, így könnyebben elérhetőek a jó helyezések a találati listán.

Hogyan és hol használjuk a kiválasztott kulcsszavakat?

A fenti kategorizálás alapján már láthatod, hogy milyen típusú kulcsszavakra lesz szükséged, melyiket milyen esetben használhatod.

Azonban a legjobb kulcsszavak megtalálása önmagában még nem elegendő. A kiválasztott kulcsszavakat egy jól kialakított SEO stratégia alapján kell elhelyezni a weboldalon és egyéb marketing anyagokban, hogy maximalizálható legyen a keresőoptimalizálás hatékonysága és a felhasználói élmény.

Használni kell őket a weboldal szöveges tartalmaiban, cikkekben (címben, alcímekben, bevezetőben), termékleírásokban, kategórialeírásokban, az URL-ekben, alt szövegekben és meta leírásokban is. Fontos, hogy a kulcsszó lista mindenképp tartalmazzon LSI kulcsszavakat is, hogy a tartalom relevánsabb legyen a Google szemében.

Minden szöveges tartalom gyártásakor törekedni kell a természetességre, kerülni kell a kulcsszóhalmozást és minél hitelesebbnek kell lenni az adott témában.

Szeretnél még többet megtudni a kulcsszavakról? Olvasd el cikkünket a témákban.

Tartalomjegyzék