Így lesz kevés pénzből is mobilbarát a webáruházunk

Sok itthoni kis- és középvállalat gondolja azt hibásan, hogy egy webshop mobilbarát kivitelezése rengeteg pénzbe kerül, a keresőoptimalizálásról nem is beszélve! Az igazság viszont az, hogy még a legalapabb bérelhető webshopok esetében is csinos mobil verziókat lehet készíteni, mindenféle extra költség nélkül. A titok csak abban rejlik, hogy előre kell egy kicsit gondolkodni. Mutatjuk a részleteket:

Tervezzünk előre: a jövő a mobilbarát kialakításban rejlik

Fontos már az elején kiemelni egy igen lényeges adatot, mely szerint 2022-ben Magyarországon az emberek 41%-a vásárolt okostelefonon, ami azt jelenti, hogy az online vásárlások közel felét már mobilon bonyolítják le az emberek.

Nyilván piaci szegmenstől függ az, hogy mely cégnek érkeznek inkább mobilról, s melynek inkább számítógépről, laptopról vagy tabletről a vásárlói, viszont aki haladni akar a korral, az mindenképpen úgy alakítja ki a webáruházát, hogy azt könnyedén lehessen használni minden típusú készüléken.

Kerüljük el az alábbi 10 hibát:

Hiba #1: Túlkomplikált navigáció

Tegyük fel, hogy egy cipő, ruházat és kiegészítő webshopot nézünk mobilon. Lesz külön női, férfi és gyerek kategória. Azon belül női cipő, ruházat és kiegészítő, férfi cipő, ruházat, stb. Természetesen ezeken belül is lesznek kategóriák, például telitalpú cipő, nadrág és napszemüveg. Ezeken belül is lesznek kategóriák, így látunk telitalpú szandálokat, csizmákat és papucsokat, farmerokat, szövetnadrágokat és keskeny, széles vagy klasszikus napszemüvegeket is.

Az emberek többsége már a második mondat után elveszti a fonalat, így a menü esetében rendkívül fontos, hogy csak olyan elem kerüljön oda, ami muszáj a pontos navigációhoz. Optimális esetben így néz ki mobilon egy menü:

  • Női
    • Cipők
      • Bokáig érő cipők
      • Boka fölé érő cipők
      • Nyitott cipők
      • Sportcipők
    • Ruházat
      • Kabátok
      • Felsők
      • Nadrágok, stb
    • Kiegészítők
      • Öv
      • Táska
      • Kesztyű, stb.

Férfi és gyerek főmenüpont esetében is ilyen a menü kialakítása. Tehát ha közelebbről megnézzük a fenti példát, láthatjuk, hogy mobilon a menü csak maximum 3 szintig megy el: Női / Férfi / Gyerek → Cipő / Ruházat / Kiegészítő → Csak a főbb alkategóriák – nem sok!

Fontos, hogy ne tegyük tele 20 féle típusú szandállal a menüt, különben lehetetlen lesz kezelni mobilon a végeredményt. Itt lesz fontos szerepe az alkategóriáknak.

Hiba #2: Menüben vannak az alkategóriák

Ahogy fentebb is említettük, mobilon a menü nem lehet túlságosan bonyolult, különben nem lehet benne navigálni. Emiatt nem ésszerű beletenni az alkategóriákat is (pl cipő esetében a bokáig érő cipő alá betenni a papucs, szandál, mamusz, sportcipő, stb. alkategóriákat).

Helyette elég azon az oldalon megjeleníteni őket vízszintesen (csúsztatható módon), amit a felhasználó kiválasztott a menüből, pl.: bokáig érő cipő, vagy oldalt kialakítani egy almenüt.

Tehát kilistázzuk az összes bokáig érő cipőt, ami lehet akár 10.000 cipő is, de mivel egyből látni fogja a lap tetején lévő linkeket a felhasználó, pl.: szandál, papucs, mokaszin, sneaker, stb., nem fog bepánikolni, hanem csak rákattint például a szandálra.

Ekkor kilistázzuk neki a szandálokat. Természetesen itt lehet rengeteg termék, de ebben az esetben már inkább a szűrőt ajánljuk fel neki, hogy tökéletesre tudja szűkíteni a találatokat. Tehát a következő feladat az, hogy profi legyen a szűrési lehetőség a webshopban.

Hiba #3: Szűrő hiánya

Mivel mobilon nem lehet egy 5 kilométer hosszú menüszerkezetet csinálni a helyhiány miatt, fontos, hogy a navigáció után lehetősége legyen a felhasználónak további szűréseket végeznie, hogy megtalálja a neki megfelelő terméket.

Ha nincs szűrő a webshopban, az olyan, mintha vakon kellene minden segítség és tapogatózás nélkül végigjárnunk egy óriási szupermarketet, hogy vegyünk egy tasak zselatint. Kinek van erre ideje? Senkinek!

Emiatt ha a felhasználó azzal szembesül, hogy nincs szűrő a webshopban, de van vagy 12.000 termék, akkor elmenekül onnan egy másik webáruházba, ahol a szűrés után maximum 50-150 terméket kell csak megnéznie.

Tehát az egyszerű navigáció és a bonyolult szűrési feltételek a legjobb kombináció mobilra, hiszen a navigáció segítségével sikerül annyira beszűkíteni a termékek típusát, hogy onnan már a szűrők segítségével tudja tovább finomítani magának a látogató a kínálatot.

A szűrő a legtöbb esetben egy elég nagy, szinte teljes képernyős felugró ablak, amelyben további kis tabok találhatóak oldalt, legyen az a rendezési sorrend, modell vagy termék mutatása, szín, márka, méret, stb. – természetesen csak az a szűrési opció látható, ami releváns az adott kategóriára, azaz ha például fehérneműt választottunk ki, nem tudjuk majd megadni azt, hogy a cipő orra kerek, szögletes vagy hegyes legyen, hiszen a fehérnemű nem a cipő főkategória alá tartozik.

Mindezt meg lehet adni az adminban

A legtöbb bérelhető webáruház admin felületében számos lehetőségünk van, hogy egy adott termékhez milyen tulajdonságokat párosítsunk. Például egy szandál esetében az alábbi jellemzőket tudjuk hozzárendelni: pánt típusa, sarok mérete, szín, anyag, márka, csat/kapcsolás típusa, kialakítása (normál, keskeny, széles), fenntarthatóság, alkalom (utcai, esküvő, elegáns, stb.).

Ehhez csak ki kell alakítani az adminban a szűrési feltételeket, s a rendszer automatikusan felajánlja majd őket a felhasználó számára a webshopban. Igen, az elején ez nagy munkát jelent, viszont később, amikor felvisszük a termékeket, csak össze kell kattintgatni a tulajdonságokkal a terméket.

Amikor a cikk elején azt írtuk, hogy gondolkodjunk előre, ezt is ide értettük, hiszen ha már megvannak a különféle tulajdonságok az adott fő- és alkategóriákra vonatkozóan, később már könnyebb lesz kezelnie a termékfelelősnek az admint, hogy mindig pontos tulajdonságokkal tudja ellátni az új kollekció termékeit.

Hiba #4: Hiányos termékadatok

Itt nemcsak arra gondolunk, hogy nincs megadva egy női táska mérete, hanem arra, hogy például nincs a táskáról egy olyan kép, amikor bele lehet látni a belsejébe. A legtöbb vásárló nagyon jól tudja, hogy milyen belső kialakítású táskát szeretne venni, így ha nincs kép a termékről – még ha olyan is, ami megfelelne – nem fogja megvásárolni, mert nem lát bele a táskába, hiszen nincs erről kép.

Tehát a következő termékadatokat mindenképpen meg kell adnunk ahhoz, hogy a felhasználó el tudja dönteni, hogy megfelelő-e a termék számára vagy sem:

  • Anyag (kívül, belül, cipzárak, pántok, vasalatok, stb.)
  • Méret (szélesség, magasság, mélység, súly, pánt hossza, csatok mérete, stb.)
  • Minden szögből kívül és belül is legyen a termékről kép
  • Ha van lehetőség, akkor egy néhány másodperces videó a termékről, vagy bemutató a termék használatáról.

→ Minden adatot adjunk meg, mutassunk meg, amit csak élőben lehet látni a termékről.

Tehát a felhasználónak olyan érzése kell legyen, amikor rákattint egy termék adatlapra, hogy szinte már túl sok a termékről az információ. Konkrétan árasszuk el a felhasználót a termékkel kapcsolatos adatokkal.

Hiba #5: Nincsen lehetőség a termék véleményezésére

Mindenképpen állítsuk be a webshop adminjában a lehetőséget arra, hogy a felhasználók értékelni, véleményezni tudják a terméket. Az induláskor nyilván nem lesz még sok vélemény, valószínűleg üres lesz még, de emiatt ne keseredjünk el, hiszen erre vannak ügyes marketing módszerek már.

Például kérjük meg egy vásárlás után az ügyfelet, hogy értékelje a terméket (hány csillagot ad), és írjon egy rövid szöveges megjegyzést, hogy miért ezt választotta, s a következő vásárlásnál 15% kedvezményt kap, vagy törzsvásárló lesz és állandó 5%-os kedvezménnyel vásárolhat, stb.

Így már a kezdetektől bővülni fog azoknak a termékeknek a száma, amelyeket értékelnek és véleményeznek a vásárlók, ami a következő vevőket is segíti abban, hogy ők is megrendeljék a terméket.

Hiba #6: Nincsenek mobilra optimalizálva a képek

Ma már a legtöbb bérelhető webáruházban is van lehetőség arra, hogy olyan méretű képeket töltsünk fel a termékekről, amelyeket hamar be tud tölteni a rendszer még akkor is, ha a vevő mobilról nézi a webshopot.

Fontos emiatt, hogy a termékfeltöltő kolléga figyeljen a termékekhez tartozó képek minőségére és méretése is, hiszen nem szerencsés az, ha a webshop tele van 4K-s képekkel, amik rendkívül lelassítják az oldalbetöltési sebességet.

Mivel a legtöbb felhasználó maximum 1-2 másodpercet (sem) hajlandó várni az oldalak betöltésére, így mindenképpen érdemes a képeket úgy optimalizálni, hogy mobilon gyors felhasználói élményt tudjanak nyújtani.

Hiba #7: 8-10 lépcsős kosár / fizetés

Igyekezzünk olyan témát vagy kialakítást választani a bérelt webshop admin felületében a kosárnak, amely a lehető legegyszerűbb, leggördülékenyebb és leggyorsabb fizetési lehetőséget biztosítja.

Senki sem szeret 20 percet eltölteni egy űrlap kitöltésével, hiszen ennek alapvetően egy 1-2 perces folyamatnak kéne lennie. Mielőtt kiválasztjuk az adminból a kosár / fizetés típusát, próbálgassuk ki őket, hogy melyik lesz a leggyorsabb és a legegyszerűbb a felhasználó számára mobilon.

Fontos itt a “mobilon” kifejezés, mert nyilván az alkalmazottak laptopon vagy számítógépen nézik az admin felületet, viszont a vásárlók mobilról fogják megrendelni a termékeket. Tehát fontos, hogy a webshop élesítése előtt mobilon próbáljunk végigvinni egy termék kiválasztási, szűrési, szállítási és fizetési folyamatot.

Hiba #8: Szétesik mobilon a dizájn

Annak ellenére, hogy a legtöbb bérelhető webshopban van külön mobil nézet, mégis találkozunk olyan webáruházakkal, ahol mobilon szétesik a dizájn. Ha túl hosszú szavakat, kifejezéseket használunk, ha nem elegendő a szavak vagy gombok közötti hely (mellékattint a felhasználó), ha túl kicsi például a szűrőben lévő szín ikonok mérete (egyszerre többre kattint véletlenül a felhasználó), vagy ha olyan kategória neveket adunk meg, amelyek egyszerűen nem férnek bele mobilon a menübe.

Ezek nagyon kellemetlen és sajnos egyből észrevehető hibák, amelyeket a webshop élesítése előtt mind ki kell javítani. Természetesen fontosak a kulcsszavak is, viszont ha nem fér ki mobilon, akkor érdemes az adott kulcsszót ott megjeleníteni, ahol egyszerűen van neki hely, nem pedig például a menüben, ami szétnyomja majd a dizájnt.

Élesítés előtt emiatt mindenképpen nézzük át alaposan az összes szöveges és ikonokkal teli felületet, hogy lehet-e őket kattintani ujjbeggyel, mert ha túl kicsi a dizájn itt-ott, akkor az nagyon kellemetlen lesz a felhasználó számára. Tehát csak legyünk alaposak és teszteljünk rengeteget, mielőtt rábólintunk valamire.

Hiba #9: Nehezítjük a vásárlást ahelyett, hogy segítenénk azt

Ha olyan termékeket árulunk, amelyeket már ismer a közönségünk, segítsük őket azzal, hogy beteszünk a terméklista oldalra egy gyorsgombot a termékek alá, amelyre általában az van írva, hogy “kosárba teszem”.

Így azok a látogatóink, akik már tudják, hogy mit akarnak, csak rá kell kattintaniuk a gombra, azaz nem kell rámenniük külön a termékadatlapra, hogy ott tegyék bele a kosárba a terméket, hanem meg tudják ezt tenni már az előző listaoldalon is. Tehát ahol csak lehet, próbáljuk meg gyorsítani, könnyíteni a termék kosárba tételét.

Hiba #10: Kötelező regisztráció

Amennyiben B2C üzletünk van, igazán nincs arra indok, hogy miért kellene kötelezővé tenni a látogató számára a regisztrációt, emiatt ezt hagyjuk meg inkább a B2B szereplők számára.

Persze jobb lenne az, ha minden felhasználónk regisztrálna, hiszen így könnyebben tudnánk elérni a személyre szabott ajánlatainkkal, de ez nem jelenti azt, hogy rákényszerítjük a regisztrációra. Ez túl agresszív viselkedés, amit nem néznek jó szemmel a vásárlók.

Vannak ma már ügyes marketing fogások arra, hogy a vásárlót regisztrációra buzdítsuk, ami lehet egy egyszeri kedvezmény a mostani vagy a következő vásárlása során, egy ingyenes termék, egy termékminta, stb. Hadd döntse el ezt a felhasználó.

Miért írtuk ezt a cikket, ha mi magunk nem foglalkozunk webshop fejlesztéssel?

Azért írtuk meg, hogy felhívjuk a magyar webshopok figyelmét azokra a hibákra, amelyeket egytől egyig ki lehet javítani a bérelhető webshop adminjában.

Nyilván rá kell szánni – a probléma mértékétől függően – néhány napot vagy hetet, de megéri, hiszen ha ezeket mind sikerül kijavítani, az azt jelenti, hogy több ügyfél választja majd a webshopot, mert jobb felhasználói élményt nyújt majd a vásárlók számára, mint a többi webáruház.

Ha úgy érzed megkeresnél minket:

Inkább írok!




    Melyik szolgáltatásunk érdekel?
    Keresőoptimalizálás
    Facebook hirdetés
    Google Ads
    Pr cikkek, szövegírás
    Linképítés
    Weboldal készítés
    Webáruház készítés

    Kötelező jóváhagyni a Felhasználási feltételeket
    és az Adatkezelési tájékoztatót!

    Elolvastam, megértettem, elfogadom

    Please prove you are human by selecting the house.