Hangalapú keresés optimalizálása

A hangalapú keresés (voice search) egyre inkább a mindennapjaink részévé válik. A Google Assistant, az Amazon Alexa, az Apple Siri (vagy akár a tavaly leköszönő Microsoft Cortana) mind olyan digitális asszisztensek, amelyek képesek a felhasználók hangutasításaira reagálni.

Ahogyan a technológia fejlődik, úgy válik a hangalapú keresés egyre fontosabb tényezővé a keresőoptimalizálásban is.

Ebben a cikkben megvizsgáljuk, hogyan optimalizálhatod a weboldalad a hangalapú keresésre, és konkrét beállításokat is megnézünk, hogy az optimalizálási stratégiád valóban naprakész legyen.

Google hangalapú keresés beállítása

Könnyű, egyszerű, kényelmes – akár ezzel a három szóval is jellemezhetnénk napjaink hangalapú keresését. Manapság nincs szükség ugyanis bonyolult konfigurálásra, mivel a legtöbb eszközön ez automatikusan elérhető. Ha még nem tetted, de kipróbálnád, így csináld:

Nyisd meg a Google alkalmazást

    Android és iOS eszközökön a Google alkalmazás előre telepítve van, és benne található a hangalapú keresés funkció.

    Keresd meg a mikrofon ikont

    Nincs szükség bonyolult beállításokra. Csak nyisd meg a Google appot, és a keresősávban kattints a mikrofon ikonra. Ez azonnal lehetővé teszi, hogy hangalapú keresést indíts.

    Engedélyezd a „Hey Google” funkciót (opcionális)

    Ha szeretnéd, hogy a készüléked figyeljen a „Hey Google” hangparancsra, a Google app beállításaiban aktiválhatod ezt a funkciót:

    • Menj a Google app beállításaihoz, majd koppints a profilképedre a jobb felső sarokban.
    • Válaszd a „Hang” opciót. Itt igény szerint engedélyezheted a „Hey Google” funkciót. Ha ez az utasítás elhangzik tőled, a Google azonnal, automatikusan figyel rád és válaszol a feltett kérdésedre.

    Teszteld a funkciót

    Miután a „Hey Google” funkciót engedélyezted, próbálj ki egy keresést a parancs kimondásával, például: „Hey Google, milyen idő lesz holnap?” vagy „Milyen az időjárás most Budapesten?”

    Ezekkel az egyszerű lépésekkel bármikor ki tudod majd használni a hangalapú keresés előnyeit, és hatékonyan kommunikálhatsz a Google Asszisztenssel.

    A „Hey Google” funkcióval a felhasználók könnyedén, kézhasználat nélkül indíthatnak kereséseket, ami különösen praktikus vezetés vagy főzés közben. Az eszköz azonnal reagál a kérdésekre, így gyorsan érhetők el a szükséges információk, anélkül, hogy gépelni kellene. A mindennapi feladatok tehát leegyszerűsödnek, gördülékenyebbé válnak.  

    A hangalapú keresés a keresőoptimalizálásban

    Fordítsuk meg egy kicsit a szituációt, és vizsgáljuk meg, milyen előnyei vannak a hangalapú keresésnek a „másik oldal” szereplői számára – azaz miért van okuk örülni a weboldal tulajdonosoknak is?

    A hangalapú keresés nem csak a felhasználóknak kényelmes funkció, de ezzel párhuzamosan hatalmas lehetőség a weboldal tulajdonosoknak is. A SEO stratégiád kialakításánál egyre kardinálisabb figyelembe venni ezt a tényezőt is, mivel a keresések nagy része – és valószínűleg ez növekvő tendencia- ma már hangutasítással történik. Ehhez szükséges néhány speciális optimalizálási technika alkalmazása.

    Használj társalgási kulcsszavakat!

    A hangalapú keresések jellemzően természetesebb, beszélt nyelvű kifejezéseket tartalmaznak. Az emberek nem úgy beszélnek, ahogy gépelnek – például ahelyett, hogy beírnák, „időjárás Budapest”, inkább azt kérdezik, „Milyen az időjárás Budapesten ma?”.

    Ezért érdemes olyan kulcsszavakat használni, amelyek társalgási jellegűek és közelebb állnak a természetes nyelvhez.

    Optimalizálj a kiemelt snippetekre!

    A Google által kiemelt snippetek (featured snippets) rendkívül fontosak a hangalapú keresés szempontjából, hiszen ezekből gyakran származnak a hangalapú keresések válaszai. Célozd meg ezeket az úgynevezett „nulladik pozíciós” helyezéseket, mert a Google sok esetben ezeket használja, amikor a hangalapú keresésre válaszol.

    Fókuszálj a helyi SEO-ra is!

    A hangalapú keresések döntően kapcsolódnak helyi információkhoz, például „Hol van a legközelebbi pizzéria?”. Győződj meg arról, hogy weboldalad optimalizálva van a helyi keresőoptimalizálás szempontjából is. Tartsd naprakészen a Google Cégem profilodat, használj helyspecifikus kulcsszavakat, és gondoskodj róla, hogy a címed, telefonszámod, nyitvatartásod jól látható legyen a weboldalon.

    Írj természetesen!

    A tartalomírás során az a cél, hogy olyan természetes szöveget hozz létre, ami jól illeszkedik a társalgási hangnemhez. A hangalapú keresések a beszélt nyelvet veszik alapul, így a weboldalad szövegezésének is olyannak kell lennie, ami válaszokat ad a felhasználók természetes kérdéseire.

    Optimalizálj a főbb kérdőszavakra!

    A hangalapú keresések nem ritkán kérdések formájában jelennek meg. Az olyan kérdőszavak, mint „hogyan”, „miért”, „mit” optimalizálása jelentős előnyöket hozhat. Mindenképpen ajánlatos beépítened a weboldaladba a FAQ blokkot is, és próbálj meg konkrét kérdésekre választ adni, amelyeket a felhasználók jó eséllyel feltehetnek.

    Priorizáld a felhasználói szándékot!

    A hangalapú keresések során a felhasználók egyértelmű válaszokat várnak a kérdéseikre. A tartalmaidnak tehát gyorsan és pontosan kell megválaszolniuk ezeket a kérdéseket, figyelembe véve a keresési szándékot. Ha valaki például információt keres egy termékről, a weboldaladon található tartalomnak segítenie kell a döntés meghozatalában.

    Használj strukturált adatokat!

    A strukturált adatok (schema markup) segítenek a keresőmotoroknak jobban megérteni a weboldaladat, és növelik az esélyt, hogy kiemelt snippetekben vagy más, kiemelt pozíciókban szerepelj. Ez különösen hasznos a hangalapú keresések kapcsán, mivel a keresőmotorok sok esetben ezeket az adatokat használják a válaszok gyors megjelenítéséhez.

    Q & A

    Mi az a hangalapú keresőoptimalizálás?
    A hangalapú keresőoptimalizálás (voice search SEO) a weboldalak tartalmának olyan optimalizálása, amely lehetővé teszi, hogy a felhasználók hangalapú keresési lekérdezésekre is könnyen megtalálják azokat.
    Hogyan optimalizálhatom a weboldalamat a hangalapú keresésre?
    A weboldalad hangalapú keresésre optimalizálásához használj természetes nyelvezetet és fogalmazz meg kérdésalapú tartalmakat. Készíts részletes GYIK oldalt, mert a felhasználóknak szokása kérdések formájában keresi. Fontos továbbá a helyi SEO erősítése is.
    Hogyan befolyásolja a hangalapú keresés a keresőoptimalizálást?
    A hangalapú keresés azáltal alakít a keresőoptimalizálási stratégiákon, hogy előtérbe helyezi a hosszabb, természetes nyelvű lekérdezéseket, a helyi kereséseket és a gyors, tömör válaszokat.