Hangalapú keresés optimalizálása
A hangalapú keresés (voice search) egyre inkább a mindennapjaink részévé válik. A Google Assistant, az Amazon Alexa, az Apple Siri (vagy akár a tavaly leköszönő Microsoft Cortana) mind olyan digitális asszisztensek, amelyek képesek a felhasználók hangutasításaira reagálni.
Ahogyan a technológia fejlődik, úgy válik a hangalapú keresés egyre fontosabb tényezővé a keresőoptimalizálásban is.
Ebben a cikkben megvizsgáljuk, hogyan optimalizálhatod a weboldalad a hangalapú keresésre, és konkrét beállításokat is megnézünk, hogy az optimalizálási stratégiád valóban naprakész legyen.
Google hangalapú keresés beállítása
Könnyű, egyszerű, kényelmes – akár ezzel a három szóval is jellemezhetnénk napjaink hangalapú keresését. Manapság nincs szükség ugyanis bonyolult konfigurálásra, mivel a legtöbb eszközön ez automatikusan elérhető. Ha még nem tetted, de kipróbálnád, így csináld:
Nyisd meg a Google alkalmazást
Android és iOS eszközökön a Google alkalmazás előre telepítve van, és benne található a hangalapú keresés funkció.
Keresd meg a mikrofon ikont
Nincs szükség bonyolult beállításokra. Csak nyisd meg a Google appot, és a keresősávban kattints a mikrofon ikonra. Ez azonnal lehetővé teszi, hogy hangalapú keresést indíts.
Engedélyezd a „Hey Google” funkciót (opcionális)
Ha szeretnéd, hogy a készüléked figyeljen a „Hey Google” hangparancsra, a Google app beállításaiban aktiválhatod ezt a funkciót:
- Menj a Google app beállításaihoz, majd koppints a profilképedre a jobb felső sarokban.
- Válaszd a „Hang” opciót. Itt igény szerint engedélyezheted a „Hey Google” funkciót. Ha ez az utasítás elhangzik tőled, a Google azonnal, automatikusan figyel rád és válaszol a feltett kérdésedre.
Teszteld a funkciót
Miután a „Hey Google” funkciót engedélyezted, próbálj ki egy keresést a parancs kimondásával, például: „Hey Google, milyen idő lesz holnap?” vagy „Milyen az időjárás most Budapesten?”
Ezekkel az egyszerű lépésekkel bármikor ki tudod majd használni a hangalapú keresés előnyeit, és hatékonyan kommunikálhatsz a Google Asszisztenssel.
A „Hey Google” funkcióval a felhasználók könnyedén, kézhasználat nélkül indíthatnak kereséseket, ami különösen praktikus vezetés vagy főzés közben. Az eszköz azonnal reagál a kérdésekre, így gyorsan érhetők el a szükséges információk, anélkül, hogy gépelni kellene. A mindennapi feladatok tehát leegyszerűsödnek, gördülékenyebbé válnak.
A hangalapú keresés a keresőoptimalizálásban
Fordítsuk meg egy kicsit a szituációt, és vizsgáljuk meg, milyen előnyei vannak a hangalapú keresésnek a „másik oldal” szereplői számára – azaz miért van okuk örülni a weboldal tulajdonosoknak is?
A hangalapú keresés nem csak a felhasználóknak kényelmes funkció, de ezzel párhuzamosan hatalmas lehetőség a weboldal tulajdonosoknak is. A SEO stratégiád kialakításánál egyre kardinálisabb figyelembe venni ezt a tényezőt is, mivel a keresések nagy része – és valószínűleg ez növekvő tendencia- ma már hangutasítással történik. Ehhez szükséges néhány speciális optimalizálási technika alkalmazása.
Használj társalgási kulcsszavakat!
A hangalapú keresések jellemzően természetesebb, beszélt nyelvű kifejezéseket tartalmaznak. Az emberek nem úgy beszélnek, ahogy gépelnek – például ahelyett, hogy beírnák, „időjárás Budapest”, inkább azt kérdezik, „Milyen az időjárás Budapesten ma?”.
Ezért érdemes olyan kulcsszavakat használni, amelyek társalgási jellegűek és közelebb állnak a természetes nyelvhez.
Optimalizálj a kiemelt snippetekre!
A Google által kiemelt snippetek (featured snippets) rendkívül fontosak a hangalapú keresés szempontjából, hiszen ezekből gyakran származnak a hangalapú keresések válaszai. Célozd meg ezeket az úgynevezett „nulladik pozíciós” helyezéseket, mert a Google sok esetben ezeket használja, amikor a hangalapú keresésre válaszol.
Fókuszálj a helyi SEO-ra is!
A hangalapú keresések döntően kapcsolódnak helyi információkhoz, például „Hol van a legközelebbi pizzéria?”. Győződj meg arról, hogy weboldalad optimalizálva van a helyi keresőoptimalizálás szempontjából is. Tartsd naprakészen a Google Cégem profilodat, használj helyspecifikus kulcsszavakat, és gondoskodj róla, hogy a címed, telefonszámod, nyitvatartásod jól látható legyen a weboldalon.
Írj természetesen!
A tartalomírás során az a cél, hogy olyan természetes szöveget hozz létre, ami jól illeszkedik a társalgási hangnemhez. A hangalapú keresések a beszélt nyelvet veszik alapul, így a weboldalad szövegezésének is olyannak kell lennie, ami válaszokat ad a felhasználók természetes kérdéseire.
Optimalizálj a főbb kérdőszavakra!
A hangalapú keresések nem ritkán kérdések formájában jelennek meg. Az olyan kérdőszavak, mint „hogyan”, „miért”, „mit” optimalizálása jelentős előnyöket hozhat. Mindenképpen ajánlatos beépítened a weboldaladba a FAQ blokkot is, és próbálj meg konkrét kérdésekre választ adni, amelyeket a felhasználók jó eséllyel feltehetnek.
Priorizáld a felhasználói szándékot!
A hangalapú keresések során a felhasználók egyértelmű válaszokat várnak a kérdéseikre. A tartalmaidnak tehát gyorsan és pontosan kell megválaszolniuk ezeket a kérdéseket, figyelembe véve a keresési szándékot. Ha valaki például információt keres egy termékről, a weboldaladon található tartalomnak segítenie kell a döntés meghozatalában.
Használj strukturált adatokat!
A strukturált adatok (schema markup) segítenek a keresőmotoroknak jobban megérteni a weboldaladat, és növelik az esélyt, hogy kiemelt snippetekben vagy más, kiemelt pozíciókban szerepelj. Ez különösen hasznos a hangalapú keresések kapcsán, mivel a keresőmotorok sok esetben ezeket az adatokat használják a válaszok gyors megjelenítéséhez.
Q & A
- Mi az a hangalapú keresőoptimalizálás?
- A hangalapú keresőoptimalizálás (voice search SEO) a weboldalak tartalmának olyan optimalizálása, amely lehetővé teszi, hogy a felhasználók hangalapú keresési lekérdezésekre is könnyen megtalálják azokat.
- Hogyan optimalizálhatom a weboldalamat a hangalapú keresésre?
- A weboldalad hangalapú keresésre optimalizálásához használj természetes nyelvezetet és fogalmazz meg kérdésalapú tartalmakat. Készíts részletes GYIK oldalt, mert a felhasználóknak szokása kérdések formájában keresi. Fontos továbbá a helyi SEO erősítése is.
- Hogyan befolyásolja a hangalapú keresés a keresőoptimalizálást?
- A hangalapú keresés azáltal alakít a keresőoptimalizálási stratégiákon, hogy előtérbe helyezi a hosszabb, természetes nyelvű lekérdezéseket, a helyi kereséseket és a gyors, tömör válaszokat.