Disavow eszköz – áldás vagy átok a keresőoptimalizálásnak?
Lassan egy weboldal tulajdonosnak sem kell bemutatnom a Pingvin nevű Google által ránk szabadított igen vérmes „állatkát”, ami 2012 áprilisában az egész internetet megbolygatta, majd a sikeren felbuzdulva átírta mindazt, amit addig a keresőoptimalizálásról tudni véltünk. A Google a Pingvin 1.0 és az idén májusban érkezett 2.0-val egy agresszív harcot hirdetett a spam technikákat alkalmazók ellen.
Ehhez pedig nem csak saját algoritmusait hangolta újra, hanem egy olyan eszközt adott a felhasználók kezébe, amit Disavow eszköznek nevezett el, magyarul a Google Link Visszautasító Eszköz siet segítségére a SEO-val foglalkozók és weboldal tulajdonosok számára. Hogy miben?
A gyatra minőségű linkeknek nincs helyük!
A Google Pingvin két körben már sikeresen vette fel a kesztyűt a spamszerű hivatkozásokkal szemben. Mit jelent mindez? Azok az oldalak, amelyekre jellemző volt, hogy a linképítés „nagyüzemben” zajlott, vagy a linkek gyatra minőségű, azonos IP című katalógusokba, oldalakra kerültek ki, valamint gyenge, tartalomszegény vagy másolt tartalommal rendelkeztek drámaian visszaestek vagy el is tűntek az organikus találati listából.
Természetesen a spam linkeket oda-vissza bünteti a Google, tehát magyarán nem csak az oldalamra mutató spamnek minősíthető back linkek miatt, hanem az én oldalamról kifelé – hasonlóan gyenge spamnek minősíthető oldalra – mutató linkek miatt is kaphatok büntetést.
A Webmester Eszközök-ben helyet kapó Disavow eszköz azt a lehetőséget adja meg a weboldal tulajdonos számára, hogy felhívja a keresőmotor figyelmét a gyenge minőségű linkekre, amit az oldal értékelése során nem kell figyelembe vennie. A gyenge minőségű linkek jelentésén túl a weboldal tulajdonosnak mindent meg kell tennie, hogy ezektől a linkektől „megszabaduljon.”
Ezzel elkerülhető a Google büntetés?
A Disavow eszközről szóló legtöbb írásban azt olvashatjuk, hogy jobb megelőzni a hátrasorolást és a gyengébb linkeket előre „jelenteni”, mert akkor elkerülhető, hogy a Google megbüntesse a weboldalt.
Aki viszont jártas a Google keresőoptimalizálásban, abban mindjárt fel is vetődik három kérdés. Egyrészt, miért jobb az, ha a weboldal tulajdonos önmaga jelenti gyengének gondolt linkjeit, felhívva weboldalára a Google figyelmét? Másrészt, ha minden olyan linket jelentenek, amit spamnek gondolnak, akkor később honnan fognak backlinkre szert tenni? Hisz, ha szétnézünk nem olyan nagy a magyarországi piac, és a minőségi linkkatalógusok fenntartása sohasem volt egy jó üzlet.
Harmadrészről pedig, ha a weboldal tulajdonos önmaga fizetett néhány hónappal korábban korrekt, modern formában öltöztetett Public Relation cikkekért, ami minőségi szövegezéssel került publikálásra kisebb-nagyobb látogatottsággal rendelkező blogokon, azt később mi értelme lehet egy gyengébb érték miatt „visszautasítani?” Hisz ne felejtsük el a Google a link vásárlást is bünteti!
Google Disavow – csak óvatosan!
Ilyen értelemben pedig kicsit túlságosan sok az ellentmondás, ezért szakembereknek is és mezei felhasználóknak is érdemes csakis óvatosan bánni a Disavow eszköz használatával.
A Disavow eszköznek már biztosan megvannak a vesztesei a magyar piacon is! Nagyon jól látszik, hogy az eszköz megjelenése után, az addigi kb 600 használható linkkatalógusból, ami a magyar interneten volt mostanra ez a szám már alig éri el a 150 darabot. Kérdezem azoktól, akik százával tolták be az általuk rendelt linképítések eredményeit a Disavow eszközbe, hogy ezentúl, honnan fognak linkeket kapni az oldalaik?
Google Disavow – milyen a megítélése 2024-ben?
De mi a helyzet ma, 2024-ben? Nos, a Google Disavow eszköz napjainkban is létezik, de a megítélése még mindig vegyes. Ahogy említettük, az eszközt eredetileg a rossz minőségű vagy manipulatív linkek hatásának semlegesítésére fejlesztették ki, és sok SEO szakember használta, hogy megvédje weboldalait a potenciális rangsorolási büntetésektől. Azonban az elmúlt években a Google algoritmusai sokkal jobbá váltak a gyenge minőségű linkek automatikus figyelmen kívül hagyásában, így a Disavow eszköz használatának szükségessége jelentősen csökkent.
Ma a Google azt javasolja, hogy az eszközt csak nagyon speciális esetekben használják, például manuális büntetések kezelésére. Sőt, John Mueller, a Google egyik vezető keresési elemzője, 2024-ben kijelentette, hogy a Google valószínűleg hamarosan megszünteti az eszközt, mivel az algoritmusok már képesek kezelni a linkek minőségét anélkül, hogy a felhasználóknak be kellene avatkozniuk.
Q & A
- Mi az a Google Disavow?
- A Google Disavow eszköz lehetővé teszi a weboldal tulajdonosok számára, hogy semlegesítsék a rossz minőségű vagy spam linkek negatív hatását a keresőmotoros rangsorolásukra, azáltal, hogy ezeket a linkeket figyelmen kívül hagyatják a Google-lal.
- Használjam a Google Disavow eszközt?
- A szóban forgó tool-t csak akkor érdemes használni, ha biztos vagy benne, hogy rossz minőségű vagy manipulatív linkek hátrányosan befolyásolják a weboldalad rangsorolását, különösen manuális büntetés esetén; az eszköz használata előtt azonban alapos linkelemzést javasolt végezni.
- Mi történik, ha letiltasz egy linket?
- Ha letiltasz egy linket a Google Disavow eszközzel, a Google figyelmen kívül hagyja azt a linket a weboldalad rangsorolásának meghatározásakor, így annak negatív hatása megszűnik, de a link ténylegesen nem kerül eltávolításra az interneten.