A keresőoptimalizálás a domain választással kezdődik

Weboldalt általános esetben úgy építik fel a tulajdonosok, hogy választanak egy számukra tetszetős domain nevet, megvásárolják, az oldalt elkészítik vagy elkészíttetik, feltöltik tartalommal, majd valamikor a folyamat legvégén jön képbe – jó esetben – a keresőoptimalizálás.

Az igazság az, hogy az internet adta versenynek hála ma már minden kisebb-nagyobb cégnek van saját weboldala így már nem csak az ismert, hanem a kevésbé ismert szakmáknak, szolgáltatásoknak, termékeknek is akad konkurenciája. Nekik az az előnyük a most induló weboldalakkal szemben, hogy van a kereső (Google) találati listáján „régiségük”, vagyis van egy – biztos vagy kevésbé biztos – helyezésük.

Jobb, ha a domain tulajdonos előre tervez!

Ezért, akik most szeretnének bekapcsolódni a web vérkeringésébe, előre gondolniuk kell arra a tényre, hogy a domain választással gyakorlatilag a későbbi keresőoptimalizálás alapjait rakják le. Mert keresőoptimalizálásra (SEO) kérdés nélkül minden weboldalnak szüksége van, természetesen csak akkor, ha új ügyfeleket szeretnének szerezni a weboldalukkal.

Mielőtt tovább mennénk érdemes néhány mondatban tisztázni, mit is jelent a domain név és milyen szerepe van abban, hogy weboldalunkat megtalálják az interneten.

Az IP cím és a domain név kapcsolata

A webet elképzelhetjük úgy, mint egy hatalmas számítógépes hálózatot. Ma már megszámlálhatatlan számítógép csatlakozik a webre, ahhoz azonban, hogy ezeket a számítógépeket azonosítani lehessen, szükség van egy azonosítóra, ez az IP webcím, ami négy vagy hat számjegycsoportból áll (pl: 79.113.27.243).

Mivel az IP cím alapján elég nehézkes volna megtalálni egy weboldalt, ezért bevezetésre került a domain név használata, amihez tartozik ugyan IP cím természetes módon, de ezt egy DNS-szerver tárolja. Ilyen domain név például: a symbolics.com, a világ legelső bejegyzett domain neve.

Mikor valaki rákeres egy domain névre a böngészőben, akkor a böngésző a DNS-szervertől lekéri a hozzá tartozó IP címet, és küldi is a kérést az azonosított szerver felé.

Tudjuk mit jelent a domain név, tegyük fel akkor a legfontosabb kérdést: milyen domain nevet érdemes választani?

A domain tulajdonosa ezeket mindenképpen gondolja át!

Amint a bevezetőben említettem, a legtöbb weboldal tulajdonos nem sokat vesződik a domain név kiválasztásával, ám keresőoptimalizálás szempontjából érdemes néhány tanácsot megfogadni.

Annak ellenére, hogy a kereső nagyjából 200 tényezőt vesz számításba a weboldalak rangsorolásánál, egy tényező lehet a sok közül, ha a legfontosabb kulcsszót megtalálja a domainben. Amennyiben például két kulcsszót is használ domain névként, kötőjellel kell elválasztani ahhoz, hogy két szóként legyen értelmezhető.

Bár első ötletként ugrik be domain név választáskor a cégnév, keresőoptimalizálási szempontból abban az esetben nem előnyös, ha a szolgáltatást akarja elsősorban eladni.

Ha az elsődleges szempont a brand építés, és a weboldalt is kifejezetten a cégre akarja felépíteni, akkor érdemes a cégnevet választani.

A jól csengő, ámde rövid nevek a nyerők

Amennyiben a weboldalt egyéb külső marketingeszközzel is szeretné támogatni érdemes választani egy jól csengő, rövid márkanévvel ellátott domain nevet.

A domain névnek is meg van az ideális hossza. Ha túl hosszú, túl sok magánhangzót vagy mássalhangzót tartalmaz egymás mellett, akkor nagy az esélye az elgépelésnek, amivel megtörténhet, hogy épp a konkurenciának ad látogatót.

Bármilyen domain nevet is válasszon, 63 karakternél ne legyen hosszabb, legyen könnyen megjegyezhető, s bár a keresőoptimalizálás oldaláról nézve érdemes kötőjeles domain nevet választani, az emberek könnyen elfelejthetik, vagy nem a jó helyre teszik azt, és máris nagy az esélye a látogatóvesztésnek.

Erre a legegyszerűbb módszer lehet, ha a kötőjel nélküli változat alatt is létrehoz egy oldalt, amin csak felhívja a látogatók figyelmét arra, hogy a tartalom a kötőjeles URL-en található. Ezen az oldalon véletlenül sem szabad ugyanannak a tartalomnak megjelennie, mint a kötőjeles változaton, mert az már duplikált tartalomnak számít, amit a kereső nem sokáig tűr meg. Az is jó megoldás lehet, hogy az egybe írt domain nevet ráirányítjuk a másik domain névre.

Ezekre utal a domain végződés

A domain végződése, más néven TLD (Top-Level Domain), utalhat az oldal földrajzi helyére, típusára vagy céljára. Például a „.hu” végződésű domainek Magyarországot jelölik, a „.com” kereskedelmi oldalakra utal, a „.org” non-profit szervezeteket jelzi, míg a „.edu” végződésű domain az oktatási intézmények számára fenntartott végződés.

GDPR és WHOIS domain tulajdonos kereső – főszerepben az adatvédelem

A GDPR (General Data Protection Regulation) az Európai Unió által 2018-ban bevezetett általános adatvédelmi rendelet, amelynek célja az EU állampolgárainak személyes adatainak védelme és az adatkezelés átláthatóságának biztosítása. A GDPR jelentős hatást gyakorolt a domain nevek regisztrációjára és kezelésére is. Korábban a WHOIS adatbázis lehetővé tette a domain tulajdonosok személyes adatainak nyilvános elérését, azonban a GDPR szigorú adatvédelmi előírásai miatt ez már nem lehetséges.

A WHOIS adatok korlátozottak – a nyilvántartó most már csak korlátozott információkat szolgáltathat a domain tulajdonosairól, és a személyes adatok hozzáférése jelentősen csökkent. Az adatvédelem ezen szigorítása segít megóvni a domain tulajdonosok magánéletét és személyes adatait. A GDPR előírja, hogy minden adatkezelési tevékenységnek átláthatónak, jogszerűnek és célhoz kötöttnek kell lennie. Ezen túlmenően, az adatkezelők kötelesek biztosítani az érintettek jogait, beleértve a hozzáférési, helyesbítési és törlési jogokat.

A rendelet betartása érdekében sok domain regisztrátor és webhoszting szolgáltató módosította adatkezelési gyakorlatait és adatvédelmi irányelveit. Az új szabályozások szerint a domain tulajdonosoknak egyértelműen bele kell egyezniük személyes adataik kezelésébe és tárolásába. A GDPR bevezetésével az adatvédelem és a személyes adatok biztonsága új szintre emelkedett az EU-ban.

Kié a domain?

A domain tulajdonosának azt a személyt vagy szervezetet tekintjük, aki regisztrálta a domaint egy domain regisztrátornál (domain regisztráció), és akinek adatai a WHOIS adatbázisban találhatók, bár a GDPR szabályozások miatt ezek az adatok az esetek többségében már nem nyilvánosak. Azok a domainek, amelyek már regisztrálva vannak, értelemszerűen nem használhatók. 

Fontos tudni!

A domain felett nincs korlátlan „hatalmunk”. Az addig áll a rendelkezésünkre, ameddig rendszeresen megújítjuk a regisztrációját, amely általában egyéves vagy többéves időszakokra szól, és a megújítás elmulasztása esetén a domain név lejár és más által is regisztrálhatóvá válik.

A weboldal helyezése súlyosan vissza is eshet, ha ezt teszi!

Ha a cikk végére érve úgy érzi, hogy nem megfelelően választott anno domain nevet, véletlenül se helyezze át weboldalát egy másik domain alá csak a Google keresőoptimalizálás miatt, mert a weboldal jelenlegi helyezése függ a domain korától is. A domain korát a keresőmotorok egyik fontos rangsorolási tényezőként veszik figyelembe, ami azt jelenti, hogy egy régebbi domain megbízhatóbbnak és hitelesebbnek tűnik.

Ehelyett inkább…

Érdemes a jelenlegi domain optimalizálására és a tartalom minőségének javítására koncentrálni, hogy a keresőmotorok jobban értékeljék a weboldalt. Keressen minket bizalommal és profi SEO szakértőink ellátják naprakész tanácsokkal a szóban forgó témáról. 

Q & A

Hogyan találhatom meg egy domain tulajdonosát?
Egy adott domain tulajdonosát a WHOIS adatbázis keresésével találhatod meg, bár a GDPR szabályozás miatt a személyes adatok hozzáférhetősége korlátozott.
Láthatom, hogy ki volt egy adott domain tulajdonosa?
Általában nem.
Hogyan tudom ellenőrizni a domain tulajdonjogát?
A domain tulajdonjogát a WHOIS adatbázis segítségével ellenőrizheted.
Ki ellenőrzi a domain tulajdonjogát?
A domain tulajdonjogát a domain regisztrátorok és a WHOIS adatbázis felügyeli.