A Google Rank Brain 2019-ben is terítéken
A Google RankBrain-ről 2018-ban is sokat olvashattunk, de úgy tűnik idén is találkozni fogunk vele, és ennek egész biztosan semmi köze nincs ahhoz a tényhez, hogy a Microsoft Bing keresője már 90%-ban a mesterséges intelligenciát használja a keresések eredményének összeállításakor.
A Google, ahogy tőle megszokhattuk sosem ad egyértelmű választ a hasonló érdekfeszítő kérdésekre, így csak találgatásokkal élhetünk, ha az MI jelenlétét akarjuk megfejteni.
Az biztos, hogy a Google RankBrain a hangalapú keresés fejlődésének és használatának robbanásával a keresőoptimalizálás fejlődését se fogja érintetlenül hagyni. Mondhatjuk, hogy ez a fejlődés már kopogtat, és folyamatosan keressük a kérdést arra, „hogyan gondolkodik a Google„.
Ahhoz, hogy megértsük a Google RankBrain-t, vissza kell mennünk 2013-ig, ekkor indította útjára a Google a Kolibri (Hummingbird) algoritmust, ami akkor a keresések 90%-át érintette.
Sokan félreértették, mert az algoritmus gyakorlatilag úgy futott le, hogy azt a weboldal tulajdonosok nem érzékelték.
Mindez azért volt, mert az algoritmus nem a keresési eredményeket változtatta meg, hanem magára a keresés Google általi értelmezésére volt hatással. Vagyis az algoritmus azt hivatott segíteni, hogy minél jobban megértse a felhasználók kereséseit.
Az algoritmus bevezetésével a Google már nem csak önmagában volt képes értelmezni a szavakat, mint addig, hanem képes volt a többjelentésű szavakat a szövegkörnyezettel együtt értelmezni.
Addig, ha a felhasználó az „apple” szóra keresett, de valójában az Apple-termékekre lett volna kíváncsi, nyílván csalódottan kellett konstatálja, ha a kereső csak gyümölcsökkel kapcsolatos eredményeket adott.
Mindez tehát nem a keresési rangsort, hanem a keresések forgalmát változtatta meg.
Nézzük meg, milyen hosszú távú szerepe és hatása van a Kolibrinek:
- már nem szükségesek komplett keresési karakterláncok, egyetlen szóból is ki tudja találni az emberi viselkedés alapján, hogy mit szeretne a látogató. Például: ha New Yorkban keres valaki párizsi éttermet, akkor nem Párizshoz kötött eredményeket fog megjeleníteni, hanem New York-i, francia éttermeket fog listázni.
- akár a helytelenül beírt szavakra is tud kellően releváns és pontos találatot kínálni, ami hasznos a felhasználónak.
A Kolibri nagyban javította a Google működését, de még mindig voltak értelmezhetetlen keresések, amire a kereső nem tudott választ adni, ehhez fejlesztették ki a RankBrain-t, ami gépi tanulási algoritmusokat használ az ismeretlen karakterláncok értelmezésére. Még kontextus hiányában is képes megérteni, mit szeretnénk.
Nevezhetjük MI (mesterséges intelligenciának) vagy gépi tanulásnak (machine learning), a kettő együtt és külön-külön is helytálló, vagy épp felcserélhető egymással.
Ennek ellenére az is lehet, hogy tévedés mesterséges intelligenciának nevezni, sokkal helytállóbb lehet a gépi tanulás. Gyakorlatilag a Google algoritmusának „gépe” folyamatosan tanul. A tudás folyamatosan halmozódik, így folyamatosan nő a releváns eredmények elérésének képessége is.
A Google RankBraint felfoghatjuk úgyis, mint a Google jelenlegi tevékenységének csúcsát az algoritmusok között, ez már a korábbi algoritmusok működésének finomítása és összehangolása. Hogy ez ilyen zseniálisan működjön, ehhez szükség volt:
- a Pingvin algoritmusokra
- a Panda algoritmusra
- a mobilbarát algoritmusra
- a Pigeon algoritmusra
- a Pirate algoritmusra
Mindegyik algoritmusnak más szerepe volt és van, a Pingvin és a Panda a link spam és gyenge, spam jellegű tartalom ellen küzdött, a mobilbarát algoritmus a mobileszköz kompatibilis weboldalakat jutalmazta, a Pigeon algoritmus a helyi keresési eredményeket javította, míg a Pirate algoritmus a szerzői jogok megsértése ellen küzd.
A RankBrain 2015-től van jelen, megjelenését nem kísérte semmilyen hivatalos bejelentés, nagyjából 15%-ban vesz részt a lekérdezések értelmezésében. Mondhatnánk nem sok, ám, ha azt vesszük alapul, hogy napi 4,4 milliárd keresést kell a Google feldolgozzon, akkor a 15%-nak komoly jelentősége van.
A RankBrain ugyanis ezekből a keresésekből azokkal foglalkozik, amelyek teljesen új keresések, és még soha nem kerültek be a rendszerbe, vagy egyszerűen nem tudott erre eddig megfelelő eredményt adni a kereső.
A RankBrain nem csak a nyelvészetet veszi alapul, amikor értelmez egy keresést, hanem szóvektorokat, matematikai reprezentációkat társít, majd ez alapján keres és tárol. Ennek alapján azt mondhatjuk, a RankBrain az MI olyan formája, ami lehetővé teszi, hogy az ember természetes párbeszédet folytasson a számítógéppel.
Amikor ide eljutunk, ez lehet a Keresés Szent Grálja. Tekintve milyen hatalmasat lépett előre a hangalapú keresés, ez nincs is olyan messze!
Keresőoptimalizálásra van szükséged?
Ha úgy érzed megkeresnél minket:
Inkább írok!