Feltérképezhető weboldal a keresőoptimalizálás alapja
2. rész – Flash és képek használata
Többször leírtam már, hogy weboldal építés során milyen eszközöket, elemeket kell meggondoltan beépíteni oldalunkba, ha azt később optimalizálni is szeretnénk. Arról is volt szó, hogy a képeket, Flash animációkat a Google robotok nem tudják olvasni, így azok tartalma is rejtély marad számukra.
Például, ha weboldal készítés során arra törekszünk, hogy a menüsor egyedi, designos és szép legyen, és ezt a grafikusunk csak képpel tudja megoldani, a későbbi keresőoptimalizálás során ez hátránnyal járhat. A képet ugyan látja majd a kereső, de a ráírt szöveget nem. Persze ettől független az oldal feltérképezhető, hisz a forráskódban benne lesznek a hivatkozások, de óriási hátrány, ha csupán képekkel hivatkozunk oldalainkra, és nem szöveggel. Egyértelműen kijelenthetjük, a web továbbra is a szöveges tartalom, a szöveges hivatkozások hazája. Ettől elvonatkoztatva weboldalt építeni – nem túlzás – butaság.
A Flash elemek használata, ha fogalmazhatunk így, talán még rosszabb és előnytelenebb feltérképezhetőségi hatással van weboldalra, mint a képek használata. A kereső a Flash tartalmát nem tudja elolvasni, már ott megreked, hogy a benne lévő linket sem látja, és egyáltalán nem jut el a linkek által hivatkozott oldalakra, aloldalakra.
Rengeteg olyan weboldal van az interneten, ami teljes egészében Flash elemekből épül fel, és a tartalom ezen belül érhető el. Itt a Google csak egyetlen oldalt, a főoldalt tudja feltérképezni és indexelni. Igaz ugyan, hogy a Google fejlesztések nyomán a Flash animációkból ma már sikerül kinyerni a hivatkozásokat, mégis az a javaslatunk egy keresőoptimalizálásra szánt weboldalnál, hogy kerüljük a Flash elemek beépítését.
Ennél rosszabb a helyzet, amikor a főoldal Flash introval indul. Azok számára, akik mindenképp ragaszkodnak ehhez, megoldhatják úgy, hogy a Flash mellett megfelelő szöveges tartalmat helyeznek el, akár a láblécbe is, hogy a Google megtalálhassa és feltérképezhesse az oldalakat. Másik megoldás, ha a Flash csak a HTML meghatározott részén található, és nem teljes egészében az egész oldalt foglalja el.
A Flash-hez hasonló módon viselkedik keresőoptimalizálás szempontból is a Microsoft által kifejlesztett Silverlight technológia. Ugyanúgy alkalmazható, mint a Flash, ám a Google robotjai számára ugyanúgy értelmezhetetlen.
Természetesen van olyan eset, amikor szükséges ezeket a megoldásokat alkalmazni, és tökéletes összhangban is lehetnek egy megfelelő szöveges elemmel kialakított weboldalon, ám csak és kizárólag Flash-re vagy Silverlight-ra építeni egy weboldalt a keresőoptimalizálás szemszögéből nézve előnytelen.